references
EDUKACJA MEDIALNA – ROLA TELEWIZJI PUBLICZNEJ
403
poświęca jej średnio niemalże cztery godziny dziennie9, a mniej niż godzinę dziennie spędza w Internecie (ponad dwie dla użytkowników poniżej 24 roku życia)10, to często obie te aktywności przebiegają równolegle. Można powiedzieć, że coraz więcej szczególnie młodych odbiorców – chociaż ogląda „stare media”, to żyje już w świecie „nowych” – stare media mogą wciąż być obecne na poziomie estetycznym, jednak logika rządząca obiegiem kultury jest dziś logiką mediów cyfrowych11. Logika konwergencji mediów spowodowała, że nadawcy tradycyjni usiłują, czasem rozpaczliwie, nadążać za zmianami. Następuje ekspansja nowych, kontrowersyjnych gatunków telewizyjnych (reality show), brutalizacji treści audycji telewizyjnych, podważanie wszelkich wartości, spadek znaczenia autorytetów12. Widzowi tradycyjnej, linearnej telewizji w takim najnowszym wydaniu nie jest pisana rola partnera nadawcy a raczej „mięsa armatniego” – czy to jako anonimowej twarzy na widowni, czy to jako uczestnika kolejnego „talent show”, czy to jako pierwowzoru niezbyt rozgarniętego bohatera kolejnego schematycznego serialu z gatunku „scripted-docu”. Tym większa staje się potrzeba edukacji medialnej, która ...zyskuje kolejne argumenty. Staje się naturalnym środkiem przeciwstawiania się tym mechanizmom i ma prowadzić do ich zrozumienia13. Do historii mediów przeszli widzowie pierwszych transmisji futbolowych, w których zastosowano technikę replayu. Niektórzy widzowie przekonani byli, że bramkę strzelono dwukrotnie, ujrzawszy gola na żywo, a moment później odtworzonego „z replayu”. To może nam się dzisiaj wydać zabawne, ale czyż podobnym niezrozumieniem nie wykazują się coraz mniej liczni dzisiejsi widzowie, nienadążający za tempem ewolucji medialnych technologii, formatów i konwencji?
Dane za: http://www.krrit.gov.pl/Data/Files/_public/pliki/publikacje/rynek-telewizyjny-w-ii-kwartale-2013.pdf . 10 Dane za: CBOS Korzystanie z Internetu, czerwiec 2012, [online:] http://www. cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_081_12.PDF . 11 Młodzi i media: nowe media a uczestnictwo w kulturze. Raport Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, styczeń 2010, [online:] http://bi.gazeta.pl/ im/9/7651/m7651709.pdf , [dostęp: 14.02.2014]. 12 M. Gruchoła, Edukacja medialna: zadaniem mediów publicznych, [w:] Media Publiczne. System Medialny w Polsce – Pytania i dezyderaty, (red.) P. Biekawski i A. Ostrowski, Wyd. „Lena”, Wrocław 2010. 13 Młodzi i media…, op. cit.
9