references
E D U KAC J A M E D I A L N A W P O LS C E : K R A J O W E P O D E J Ś C I E . . .
433
Edukacji Narodowej, sierpień 2013 rok; dokument wykonawczy do Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju, Polska 2030; • Regionalne programy operacyjne oraz Program Operacyjny Polska Cyfrowa 2014-2020 (dokument zwany dalej zwany dalej PO PC), grudzień 2013 rok. W powyższych dokumentach państwo polskie wytycza i nazywa po imieniu wyzwania rozwojowe oraz związane z nimi priorytety, a także wyznacza cele i narzędzia do ich realizacji. Edukacja medialna, w tym w szczególności wdrażanie powszechnej edukacji cyfrowej, jest w nich odzwierciedlona. Niniejszy artykuł powstrzymuje się przed wartościowaniem czy miejsce to jest właściwe, a jego skala adekwatna do wyzwań i potrzeb w tym zakresie (aby ocena w tym zakresie była rzetelna i wiarygodna, wymaga ona najpierw pogłębionej i całościowej analizy, co wykracza poza przedmiot niniejszego artykułu). Autorka celowo ogranicza się zatem do przytoczenia kilku przykładów wskazujących na uwzględnienie w tych dokumentach potrzeb związanych z edukacją medialną, zwracając jednocześnie uwagę, że – zgodnie z aktualną polityką unijną – kładą one nacisk na kompetencje/umiejętności cyfrowe. Podstawowy z ww. dokumentów, DSRK 2030, opiera obszar cyfryzacyjny na trzech filarach: budowaniu infrastruktury, tworzeniu podaży tj. usług cyfrowych oraz na kreowaniu popytu, co powiązane jest z umiejętnościami cyfrowymi: zakłada się wzrost poziomu kompetencji cyfrowych z 10% w 2011 roku do ponad 80% w 2030 roku. Z kolei SRK 2020 daje wykładnię podejścia w zakresie budowy społeczeństwa cyfrowego jako zadania horyzontalnego, dotyczącego prawie wszystkich dziedzin życia społeczno-gospodarczego. Dokument ten mówi, że poszczególne zadania związane z cyfryzacją kraju mają być realizowane w ramach wszystkich strategii zintegrowanych i dlatego ważna jest koordynacja działań realizowanych przez różne podmioty państwowe, pozarządowe i prywatne na różnych szczeblach zarządzania i finansowanych ze zróżnicowanych źródeł. Strategia ta proponuje rozwijanie kompetencji cyfrowych poprzez powszechny program edukacji cyfrowej obywateli z przełożeniem na SRKL, Strategię Innowacyjności i Efektywności Gospodarki, SRKS i strategie rozwoju województw. Zapowiada też, że w obszarze rozwoju kompetencji cyfrowych w pierwszej kolejności