references
O P O T R Z E B I E E D U KAC J I M E D I A L N E J W P O LS C E
1 7
świadomie i krytycznie odbierać treści komunikowania, jak i samemu je tworzyć bądź współtworzyć.
2.
Od chwili swego powstania, 70 lat temu, UNESCO postrzegało własną rolę jako organizacji przyczyniającej się do budowania pokoju na świecie, przede wszystkim w działaniach dotyczących edukacji. Edukacja na trwałe wpisana została w nazwę Organizacji Narodów Zjednoczonych dla Wychowania, Nauki i Kultury, a podnoszenie jakości powszechnej i ogólnie dostępnej edukacji stanowiło i stanowi jedno z głównych zadań istotnych w kształtowaniu współczesnego obywatela świata, zdolnego do podejmowania dialogu międzykulturowego i międzynarodowego, szukając w nim możliwości porozumienia, jako najistotniejszego warunku budowania trwałego pokoju między ludźmi. Jeden z twórców Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Jacques Maritain, zakładając autonomiczność człowieka, dostrzegał zadanie UNESCO w torowaniu praktycznej drogi dla przyszłości świata, w oparciu o negocjacje, dialog i porozumienie: porozumienie między ludźmi można osiągnąć nie na drodze wspólnych spekulacji, ale wspólnej praktyki, nie na podstawie uznania jednej wspólnej koncepcji świata, człowieka i wiedzy, ale na podstawie akceptacji wspólnego przekonania do działania11. Właśnie Deklaracja w swoim Art. 19 głosi, że każdy człowiek ma prawo wolności opinii i wyrażania jej; prawo to obejmuje swobodę posiadania niezależnej opinii, poszukiwania, otrzymywania i rozpowszechniania informacji i poglądów wszelkimi środkami, bez względu na granice12. Umiejętności pełnego korzystania z tego prawa ma dostarczać ludziom edukacja medialna. Zagadnienia te od początku były obecne
11 The preface to Human Rights: Comments and Interpretations: A Symposium Edited by UNESCO. Przemówienie, które Jacques Maritain wygłosił na otwarcie 2. Sesji Konferencji Generalnej UNESCO, obradującej w Mexico City, 6 listopada – 3 grudnia 1947 r. Relacja z Konferencji dostępna jest [w:] „Courier UNESCO”, Vol. I, no. 1, February 1948, także w wersji elektronicznej: http://unesdoc.unesco. org/images/0007/000736/073649eo.pdf#73651 , przekład własny. 12 Tekst za OHCHR: http://www.ohchr.org/EN/UDHR/Pages/Language.aspx? LangID=pql .