references
288 C Z Ę Ś Ć
III
edukacyjna49, e-czacki50 lub e-Slowak51. Dodatkowo, analiza zawartości omówionych powyżej platform wskazuje na traktowanie ich jedynie jako miejsca do zamieszczania materiałów dydaktycznych oraz dodatkowych zadań do wykonania. Ich potencjał w kreowaniu przestrzeni edukacyjnej jest najczęściej zupełnie pomijany.
29% 27%
15% 29%
szkoła podstawowa gimnazjum liceum szkolnictwo zawodowe
Wykres 10. Liczba platform edukacyjnych w poszczególnych typach szkół w bazie rozproszonej Moodle.org: Registered sites (Polska). Oprac. A. Dziak.
Wśród dostępnych wyników badań prowadzonych w ostatnich latach w Polsce warto także zwrócić uwagę na zagadnienie związane z wykorzystaniem e-podręczników w szkole. Według polonistów uczestniczących w badaniu IBE nie należy ich traktować jako elementu, który mógłby w całości zastąpić podręczniki tradycyjne. Głównym argumentem przemawiającym za pracą z podręcznikiem papierowym, podawanym przez nauczycieli podczas wywiadów, było przywiązanie do formy tradycyjnej książki jako nośnika przekazu kulturowego (jeżeli ludzkość wypracowała tak długo ten sposób, to znaczy, że w nim jest to wszystko, co dla człowieka jest dobre)52. Problemowi temu przyjrzał się także bardzo dokładnie Włodzimierz Gogołek, który w trakcie rozmów z nauczycielami zauważył, że nie posiadają oni wiedzy na temat tego, czym w ogóle e-podręcznik jest:
E-czart - platforma edukacyjna, [online:] http://e-czart.pulawy.pl , [dostęp: 2012–2013]. 50 e-czacki, [online:] http://czacki.moodle.waw.pl , [dostęp: 2012–2013]. 51 e-Słowak, [online:] http://moodle.sggw.waw.pl/e-slowak/login/index.php , [dostęp: 2012–2013] . 52 Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej. Raport z badań jakościowych, op. cit., s. 19.
49