references
434 C Z Ę Ś Ć
III
działania skupione będą na dwóch grupach: osobach starszych, które nie tyle nie mają dostępu do Internetu, ile brak im motywacji do korzystania z niego, a także na osobach nauczających, tj. nauczycielach, pracownikach instytucji i organizacji pozarządowych, którzy powinni wykorzystywać zasoby Internetu do przygotowywania i prowadzenia zajęć, szkoleń, doradztwa oraz dla samorozwoju. SRKL 2020 jako jeden ze swoich celów szczegółowych określa podniesienie poziomu kompetencji oraz kwalifikacji obywateli, a jako kierunki interwencji proponuje m.in. ukierunkowanie kształcenia i szkolenia na zdobywanie kompetencji kluczowych oraz na rozszerzanie stosowania narzędzi cyfrowych w kształceniu i szkoleniu. Jednocześnie dokument odsyła do SRKS 2020, w której szerzej omówiono takie zagadnienia jak: zapobieganie nowym typom wykluczeń społecznych, w tym wykluczenia cyfrowego, a także wspieranie rozwoju kompetencji kulturalnych, medialnych i obywatelskich, rozwijanie umiejętności współpracy oraz wspieranie roli szkoły w kształtowaniu postaw prospołecznych i proobywatelskich. Za plus należy uznać fakt, że realizację Strategii ujęto w postulowanym w zakresie edukacji medialnej cyklu życia/cyklu kariery, począwszy od wczesnego dzieciństwa poprzez edukację szkolną, edukację na poziomie wyższym, aktywność zawodową, uczenie się przez całe życie, rodzicielstwo aż do starości. Wskaźnikiem realizacji Strategii w punkcie dotyczącym zagrożenia wykluczeniem społecznym jest rozszerzanie stosowania narzędzi cyfrowych w kształceniu i szkoleniu. Jako wartość bazową przyjęto tu odsetek osób należących do mniej uprzywilejowanych grup społecznych, które regularnie (przynajmniej raz w tygodniu) korzystają z Internetu na poziomie 40%, a za wartość docelową uznano poziom średniej UE w roku 2020 lub 65%. Natomiast cel dotyczący poziomu kompetencji cyfrowych posługuje się takim samym wskaźnikiem, jakiego użyto w SRK, z tym, że wartość bazowa jest tu wyższa o 1 punkt procentowy. SRKS 2020 to strategiczny dokument państwa polskiego, który najpełniej odnosi się do edukacji medialnej: zwraca uwagę na jej wymiar formalny i nieformalny oraz dostrzega, że jest to zarówno edukacja do mediów, jak i poprzez media, które docierają do wszystkich użytkowników. Dokument ten określa edukację medialną jako nakierowaną na kształtowanie umiejętności świadomego, krytycznego i selektywnego korzystania ze środków masowego przekazu, w szczególności mediów