references
E D U KAC J A M E D I A L N A W P O LS C E : K R A J O W E P O D E J Ś C I E . . .
437
Rzecznikowi Praw Obywatelskich. Do głównych podmiotów wspierających osiągnięcie celów SRKS dokument ten zalicza: samorząd terytorialny, organizacje pozarządowe, podmioty ekonomii społecznej oraz inne podmioty działające non-profit, kościoły i związki wyznaniowe oraz organizacje mniejszości narodowych i etnicznych, środowisko akademickie, związki zawodowe i organizacje pracodawców. Co prawda ww. punkty nie odnoszą się wyłącznie do samej edukacji medialnej, ale całego zakresu tego dokumentu, niemniej jednak, przytaczamy je tutaj w całości jako model projektowania w tym zakresie. Można sobie tylko życzyć, aby model ten przekuł się w czyn, a współpraca instytucji państwa w tym zakresie przyniosła efekt synergii.
Instytucjonalne ujęcie edukacji medialnej w Polsce
Edukacja medialna jako obszar instytucjonalnego działania wpisuje się w zakres kompetencji kilku ministerstw i co najmniej kilku instytucji pełniących zadania publiczne. W gronie tym znajdują się: • Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji – organ konstytucyjny właściwy ws. radiofonii i telewizji (zwana dalej KRRiT); • Ministerstwo Edukacji Narodowej (zwane dalej MEN); • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (zwane dalej MKiDN); • Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji (zwane dalej MAC); • Narodowy Instytut Audiowizualny (zwany dalej NInA) – państwowa instytucja kultury właściwa ds. digitalizacji i upowszechniania dziedzictwa audiowizualnego; • Państwowy Instytut Sztuki Filmowej (zwany dalej PISF) – państwowa osoba prawna właściwa w sprawach kinematografii, której co najmniej dwa z dziewięciu punktów statutu wpisują się w edukację medialną rozumianą jako edukacja filmowa21. Flagowym działaniem PISF w tym zakresie jest Filmoteka Szkolna, Akademia Polskiego Filmu i Koalicja dla Edukacji Filmowej.
21 Zgodnie ze swoim Statutem Instytut realizuje zadania z zakresu polityki państwa w dziedzinie kinematografii, w szczególności przez: (…) wspieranie działań mających na celu tworzenie warunków powszechnego dostępu do dorobku polskiej, europejskiej i światowej sztuki filmowej (…) promocję polskiej twórczości filmowej.