references
E D U KAC Y J N E F O R M Y P R AC Y B I B L I O T E K P U B L I C Z N YC H W P O LS C E . . .
365
wisu edukacjamedialna.edu.pl (Fundacji Nowoczesna Polska). Także Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN) wśród programów ogłoszonych na 2014 rok uwzględniło edukację medialną i informacyjną, której istotą jest przygotowanie do świadomego korzystania z nowych mediów oraz rozwój kompetencji związanych ze stymulowaniem działań twórczych obywateli w posługiwaniu się nimi. Udział bibliotek publicznych w podnoszeniu kompetencji medialnych, informacyjnych, technologicznych społeczeństwa można przedstawić, omawiając cztery obszary zagadnień: 1. 2. 3. 4. Potencjał (zbiory, wyposażenie technologiczne, usługi elektroniczne). Zasięg działań edukacyjnych i promocyjnych. Działania kierowane do specjalnych grup użytkowników (osób niepełnosprawnych, wykluczonych, seniorów). Wybrane przykłady instytucji i projektów wspierających edukację medialną i informacyjną.
Potencjał bibliotek publicznych Zbiory
Biorąc pod uwagę wszystkie materiały biblioteczne udostępniane czytelnikom przez biblioteki publiczne, należy określić je jako książnice. Ich zasoby (książki oraz czasopisma oprawne) w 2013 roku wynosiły 131 mln woluminów, czyli 94,5% stanu. Pozostałe zbiory nieelektroniczne to blisko 4,7 mln jedn. inw. (3,4%), w tym 1,8% materiały audiowizualne m.in. audiobooki, filmy, płyty muzyczne, natomiast 2,2% to zbiory elektroniczne zapisane na nośnikach fizycznych, licencjonowane zbiory elektroniczne udostępniane sieciowo, do których biblioteka wykupiła dostęp (książki i czasopisma elektroniczne, bazy danych) oraz materiały zdigitalizowane przez bibliotekę. Strukturę zbiorów odzwierciedla struktura ich wykorzystania – 97% to wypożyczenia na zewnątrz lub udostępnienia na miejscu księgozbioru, 2,7% wykorzystanie zbiorów audiowizualnych i dokumentów elektronicznych. Dla uzupełnienia tego obrazu brakuje danych dotyczących