references
KOMPETENCJE MEDIALNE OSÓB W WIEKU 50+...
329
kreatywnością38. W powyższym kontekście podkreślano częsty brak podstawowych kompetencji medialnych związanych z dotarciem do informacji, jej przetworzeniem i zastosowaniem oraz ograniczone i wąskie wykorzystywanie mediów do bieżących, utylitarnych celów u wielu osób. Zdecydowana większość rozmówców podkreślała, że zdobywanie nowych kompetencji zależy przede wszystkim od odpowiedniej postawy. Ciekawość, chęć uczenia się nowych rzeczy, brak obaw przed popełnieniem błędu to podstawy uczenia się przez całe życie. Relatywnie rzadziej wskazywano umiejętności nauczyciela, jego wiedzę, pasję i zaangażowanie. Bardzo istotnym czynnikiem motywującym do nauki jest też wskazanie bezpośrednich korzyści wynikających ze zdobycia nowych kompetencji, np. możliwości zarezerwowania online książki w bibliotece, szybszej komunikacji z bliskimi, utrzymania stanowiska pracy itp. Badani bardzo mocno podkreślali, że edukacja medialna powinna trwać całe życie i zaczynać się od najmłodszych lat, a jej istotnym elementem są rodzice oraz przedszkole i szkoła. Jednocześnie im bardziej ogólne kompetencje, tym częściej wskazywano edukację nieformalną jako najlepszy sposób na ich zdobycie. Natomiast wiedza specjalistyczna i specyficzne umiejętności powinny być zdobywane w ramach edukacji formalnej i pozaformalnej, podczas różnego rodzaju kursów i szkoleń. Zwrócenie uwagi na postawę wobec zdobywania nowych kompetencji jako elementu kluczowego, wpływającego na efekty działań edukacyjnych, ma dosyć istotne znaczenie w przypadku działań skierowanych do osób starszych i może wpłynąć potencjalnie na pogłębienie luki kompetencyjnej bądź niską efektywność działań skierowanych do osób wykluczonych społecznie, które nie mają wykształconej potrzeby uczenia się przez całe życie i motywacji do zdobywania nowych kompetencji. Można zakładać, że miałaby tutaj miejsce sytuacja analogiczna do sytuacji osób długotrwale bezrobotnych i żyjących na marginesie życia społecznego, którym wpierw potrzebne są działania z zakresu aktywizacji społecznej, a dopiero potem zawodowej. W odniesieniu do osób 50+ edukacja medialna musiałaby być połączona z działaniami na rzecz integracji społecznej.
38
Tamże.