references
R E F L E KS J E , D O Ś W I A D C Z E N I A , I N I C J AT Y W Y Z W I Ą Z A N E Z E D U KAC J Ą . . .
469
Dorota Górecka,
Fundacja Nowoczesna Polska
Scenariusz na edukację medialną
Jednym z głównych problemów związanych z podnoszeniem kompetencji medialnych i informacyjnych w Polsce jest brak zasobów, które umożliwiałyby prowadzenie edukacji medialnej w sposób kompleksowy i systematyczny na różnych etapach kształcenia. Fundacja Nowoczesna Polska jako pierwsza podjęła to wyzwanie, tworząc serwis edukacjamedialna.edu.pl. Prezentowane w nim materiały powstają na bazie ram wytyczonych przez Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych, przekładając zawarte w nim treści na konkretne ćwiczenia i scenariusze zajęć. Koncepcja serwisu edukacjamedialna.edu.pl oparta jest na kilku podstawowych założeniach: interakcji. Umiejętności skutecznego komunikowania się, dyskusji i prezentowania własnej opinii, a także wspólnego tworzenia treści są kluczowymi wyznacznikami kompetencji medialnych. Dlatego wierzymy, że najlepsze rezultaty osiąga się, prowadząc edukację medialną w grupach i stosując metody aktywizujące. Materiały w serwisie nie są samouczkiem. Powstały z myślą o osobach zainteresowanych prowadzeniem edukacji medialnej w szkołach, bibliotekach i domach kultury. elastyczności. Lekcje edukacji medialnej mogą być prowadzone nie tylko w instytucjach różnego typu, ale także swobodnie łączone ze sobą. Można realizować szczegółowe lekcje w ramach jednego obszaru tematycznego (pełny kurs), wybrać te, które realizują treści programowe konkretnego przedmiotu lub stworzyć własny, autorski program. Dla osób, które dysponują małą ilością czasu, przygotowaliśmy lekcje syntetyczne. Tym, którzy mają do dyspozycji kilka tygodni, proponujemy projekty. niskich barier wejścia. Choć coraz więcej szkół i bibliotek cieszy się doskonałym wyposażeniem, w dalszym ciągu istnieją placówki,