references
KO M P E T E N C J E C Y F R O W E G I M N A Z J A L I S T Ó W W Ś W I E T L E B A DA Ń I C I LS . . .
233
Rys. 14. Porównanie przeszkód sprzętowych i innych przeszkód w wykorzystaniu TIK w szkołach. Źródło: ICILS 2013.
w obszarze TIK. Należy jednak zauważyć, że kiedy zestawi się odpowiedzi polskich dyrektorów z odpowiedziami kolegów z innych krajów, to widać, że plasowali się oni blisko krajów, które ogólnie rzecz biorąc, widziały mniej barier. W bardziej doskwierającej dyrektorom skali niedoborów sprzętowych zauważyć można było korelację z rzeczywistą liczbą komputerów dostępnych dla uczniów na poziomie -0,34 – im więcej komputerów, tym dyrektor rzadziej wskazuje ich dostępność jako barierę w wykorzystywaniu TIK w szkole. Można nawet pokusić się o analizę tego, jak wiele komputerów trzeba mieć w szkole, aby dyrektor uważał, że ich dostępność nie jest już barierą – Ci dyrektorzy, którzy uważali, że dostępność komputerów jest barierą „w dużym stopniu”, mieli w szkole przeciętnie ok. 25 komputerów z dostępem do Internetu, z kolei Ci, którzy uważali, że „wcale” nie jest to barierą – mieli ich przeciętnie około 50. Niezależnie jednak od tego, czy większą barierą jest „twardy” sprzęt, czy bariery „miękkie”, kluczowe jest to, czy szkoła kształci z wykorzystaniem TIK, czy nie. Pytania na ten temat zadawano nauczycielom i dały one interesujące rezultaty: okazuje się, że Polscy nauczyciele