references
1 24 C Z Ę Ś Ć
II
Główne obszary programu nauczania
Wiedza o mediach i informacji w dyskursie demokratycznym Przygotowanie nauczycieli posiadających kompetencję informacyjną i medialną
Ocena mediów i informacji Przygotowanie studentów posiadających kompetencję informacyjną i medialną Rozumienie kryteriów oceny medialnych tekstów i źródeł informacji Ocena zawartości mediów i innych informacji ułatwiająca rozwiązywanie problemów Media głównego nurtu – radio i telewizja Wspólna praca z wykorzystaniem kompetencji informacyjnej i medialnej Ocena i zarządzanie źródłami informacji w kontekście kształcenia zawodowego
Produkcja i wykorzystanie mediów i informacji
Polityka i wizja
Wyposażenie społeczeństwa w tę kompetencję Umiejętności badania: sposobu, w jaki są tworzone informacje i przekazy medialne; społecznych i kulturowych kontekstów ich produkcji, wykorzystania przez obywateli oraz celów ich użycia Treści tworzone przez użytkownika oraz ich wykorzystanie do celów edukacyjnych Nowe media – Internet, sieci społeczne w Internecie, platformy medialne dostarczające informacji (komputery, telefony komórkowe) Zastosowanie kompetencji informacyjnej i medialnej do uczenia się ustawicznego (lifelong learning) Przywództwo i modelowanie zachowań obywatelskich; forsowanie, promowanie i wykorzystywanie kompetencji informacyjnych i medialnych w kształceniu nauczycieli i studentów
Program i narzędzia pomiaru
Wiedza o mediach, bibliotekach, archiwach, innych źródłach informacji, ich funkcjonowaniu oraz warunkach działania
Pedagogika
Włączenie mediów i informacji w dyskurs szkolny Media drukowane – gazety i magazyny oraz instytucje z nimi związane (biblioteka, archiwum, muzeum, książki, czasopisma) Wiedza o organizacji pracy w klasie Wiedza o zastosowaniu kompetencji informacyjnej i medialnej w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego; przynależność do związku zawodowego oraz zarządzanie tą społecznością
Media i informacja
Organizacja i administracja
Zawodowy rozwój nauczyciela
Tabela 7. Modularny program nauczania edukacji medialnej dla nauczycieli. Źródło: Media and Information Literacy. Curriculum for Teachers, 2011, UNESCO, Paris, s. 23.
Kompetencje medialne: ujęcia modelowe
Wybrane modele kompetencji medialnych pozwalają oświetlać je z różnych perspektyw. Pierwszy z nich – rozwojowy – zwraca uwagę na związek między poziomem wieku biologicznego człowieka a jego umiejętnościami i wiedzą związaną z przestrzenią medialną. Akcentuje