references
430 C Z Ę Ś Ć
III
i nieformalnej oraz przedstawiają sześć wniosków dotyczących działań, których podjęcie przysłużyłoby się rozwojowi tego typu edukacji. Są to: • podjęcie skoordynowanych działań mających na celu zgromadzenie wiedzy o inicjatywach z zakresu edukacji medialnej w Polsce i opracowanie ogólnokrajowego, systemowego programu edukacji medialnej (formalnej i nieformalnej), obejmującego wszystkie grupy społeczne i wiekowe, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży oraz osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym; • wypracowanie krajowego planu działania w zakresie edukacji medialnej. W tym celu rekomenduje się powołanie eksperckiej grupy roboczej, która przygotowałaby projekt tego dokumentu. Projekt ten powinien być poddany publicznej konsultacji; • w ślad za „Planem działania” – zestawienie przez roboczą grupę ekspercką katalogu istniejących narzędzi do realizacji edukacji medialnej oraz ewentualne zaproponowanie ich uzupełnienia w odniesieniu do odpowiednich grup wiekowych i społecznych; • objęcie edukacją medialną wszystkich grup społecznych i wiekowych ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży (w tym celu edukacją medialną należy w pierwszym rzędzie objąć bibliotekarzy i nauczycieli różnych przedmiotów, którzy zdobytą wiedzę i umiejętności będą mogli wykorzystywać w pracy z dziećmi i młodzieżą) oraz osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym (w tym celu skorelowanie programu ws. edukacji medialnej z programem edukacji cyfrowej np. programem Polska cyfrowa równych szans); • wypromowanie edukacji medialnej jako nośnika nowoczesnej edukacji na miarę XXI wieku, poprzez zaprojektowanie i realizację cyklicznej ogólnopolskiej kampanii informacyjno-promocyjnej; • w celu realizacji powyższych wniosków niezbędne wydaje się wyznaczenie krajowego koordynatora ww. działań. Owocem prac w zakresie edukacji medialnej społeczności i organizacji międzynarodowych, z aktywnym udziałem UNESCO, są też deklaracje, zalecenia i plany działań. W kontekście tym wymienić należy między innymi: • prekursorską Deklarację Grünwaldzką (1982 rok, zakres: media literacy);