references
2 2 CZĘŚĆ 1
III
3. Dzielenie się informacjami – w tym aspekcie mieszczą się kompetencje, które pozwalają podzielić się zmodyfikowaną lub samodzielnie zaprojektowaną informacją z innymi. Chodzi tutaj zatem o wiedzę o sposobach dzielenia się informacjami (np. blogi, wiki, e-mail itd.). Z uwagi na to, że same narzędzia zmieniają się dość szybko, w aspekcie tym kładzie się nacisk również na wolniej zmieniające się konwencje informacyjne w komunikacji elektronicznej oraz np. zdolność przewidywania skutków opublikowania informacji. Przykładami, które świadczą o posiadaniu kompetencji w tym aspekcie, są np. rozróżnianie różnych mediów elektronicznych, zdolność do ich używania (np. wysłania wiadomości e-mail) czy dopasowywania optymalnego medium do sytuacji. 4. Posługiwanie się informacjami w sposób bezpieczny – w tym aspekcie chodzi zarówno o prawne, jak i etyczne aspekty związane z wymienianiem się informacjami w środowisku cyfrowym, z perspektywy nadawcy i odbiorcy. Odnosi się to w dużym stopniu do przetwarzania informacji wrażliwych, takich jak np. dane osobowe. Kompetencje w tym aspekcie to przede wszystkim kompetencje prewencyjne lub defensywne – umiejętność zapobiegania niebezpiecznym sytuacjom, zanim do nich dojdzie. Osoba kompetentna w tym aspekcie potrafi np. rozpoznać próbę wyłudzenia informacji (ang. phishing), ustawić bezpieczne hasło, ustrzec się przed złośliwym oprogramowaniem (np. przy pomocy aktualnego programu antywirusowego), wie także, które materiały można legalnie pobrać i wykorzystać, a których w myśl prawa – nie. Tekst ten dotyczy wyników badania ICILS 2013, zatem z perspektywy czytelnika wiedza o tym, czy uznajemy mierzone w nim kompetencje za istotne i ważne, czy wręcz przeciwnie, jest kluczowa. Przegląd artykułów dotyczących kompetencji komputerowych i informacyjnych lub pokrewnych może pomóc poradzić sobie z tym dylematem. Z pobieżnej analizy wynika, że mamy do czynienia z dwoma typami narracji: 1. Punktem wyjścia dla pierwszego sposobu narracji jest zauważenie i docenienie skali rewolucji (społecznej, technologicznej itd.), jaką spowodowały nowe technologie (i kompetencje z nimi powiązane). Mówi się o pieniądzach (albo o tym, jak chętnie ludzie wydają je na