references
330 C Z Ę Ś Ć
III
Odnosząc się do zaproponowanego w literaturze39 czterostopniowego dostępu do nowych mediów – zaczynając od dostępu motywacyjnego (chęć korzystania), poprzez materialny i fizyczny (dostępność, możliwość skorzystania), kompetencyjny (odpowiednie kompetencje), użytkowy (faktyczne korzystanie) – zdecydowanie większy nacisk powinno się kłaść na poziom pierwszy i wytworzenie motywacji, a dopiero później trzeci. Tymczasem najłatwiej zmierzyć osiągnięcia i rozliczyć środki w ramach dostępu fizycznego, a szkolić odnosząc się do stopnia trzeciego. Rozwiązanie tego problemu wydaje się mieć największy potencjał, jak i prawdopodobnie rozwiązałoby problem widoczny w ramach badań wykorzystywania nowych technologii, czyli dotyczy osób, które mają dostęp do komputera i Internetu, ale nie widzą potrzeby, by z tych możliwości korzystać.
Zalecenia
Przedstawione poniżej zalecenia można podzielić na dwie grupy. Jedna dotyczy raczej przygotowania do starości i czynników, które pośrednio wpływają na nabywanie kompetencji medialnych. W drugiej mieszczą się propozycje działań związanych bezpośrednio z nabywaniem kompetencji przez osoby w wieku 50+. Ta pierwsza grupa wydaje się ważniejsza, choć efekty działań w tym zakresie są zdecydowanie mniej spektakularne i widoczne dopiero w dłuższej perspektywie czasowej. Jednocześnie należy podkreślić, że w podrozdziale omawiane są jedynie działania z zakresu polityki publicznej państwa, a nie czynności, które mogłaby i powinna wykonywać osoba w wieku 50+. Patrząc najbardziej długofalowo, punktem wyjścia jest edukacja formalna i nabywanie pewnych podstawowych kompetencji w ramach edukacji formalnej w szkole. Temat ten zostaje jedynie zasygnalizowany, ponieważ jest szerzej omawiany w innych artykułach w niniejszej publikacji. Ma to o tyle duże znaczenie, że odsetek Polaków dokształcających się i zdobywających nowe kompetencje w ramach edukacji pozaformalnej (kursy, szkolenia, zajęcia dodatkowe) czy
J. van Dijk, Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa Sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
39