references
234 C Z Ę Ś Ć
III
Rys. 15. Odsetek deklarowanego użycia komputerów na lekcjach poszczególnych przedmiotów. Źródło: ICILS 2013.
plasują się na pierwszym miejscu w rankingu częstotliwości używania komputerów w życiu „pozaszkolnym”, jednak jeśli chodzi o wykorzystanie w komputera w pracy dydaktycznej, to plasują się na drugim krańcu rankingu, zajmując ostatnie miejsce razem z Chorwacją. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja, kiedy uwzględni się również przedmiot, którego uczy nauczyciel: z deklaracji uczniów wynika, że o ile niemal pewne jest, że komputery będą w użyciu na lekcji informatyki, to już w wypadku zajęć z innych przedmiotów – choćby języka polskiego i matematyki – użycie komputera jest niezwykle mało prawdopodobne – w zależności od przedmiotu od 61% (nauki przyrodnicze) do 76% uczniów (język polski) deklaruje, że ich nauczyciel nigdy nie używa komputerów do uczenia, a jeśli już używa, to tylko na niektórych lekcjach. Nauczyciele chętnie korzystają z TIK w życiu prywatnym i mają przeciętnie nieco wyższe niż średnie mniemanie o swoich kompetencjach (w porównaniu do nauczycieli z innych krajów ICILS – którzy ogólnie mają wysoką ocenę swoich kompetencji). W dodatku w grupie pytań o konsekwencje stosowania TIK na zajęciach widzą zdecydowanie więcej zalet niż wad – w utworzonych skalach plasują się blisko