references
70 C Z Ę Ś Ć
I
motywy tego, co my robimy z mediami – a nie, jak do tej pory, co media robią z nami. Proponuję czytelnikowi na zakończenie przyjrzenie się kilku wyodrębnionym usługom (jak dawniej mówiono), gatunkom (chyba na bakier z genologią) czy rodzajom aktywności internautów. Jestem przekonany, że skrótowy przegląd form sieciowej komunikacji może być odkrywczy dla jednych i inspirujący dla lepiej poruszających się w wirtualnej przestrzeni. W tej części współpracowałem ze znawczyniami tematu: Lidią Rudzińską i Małgorzatą Kowalewską, doktorantkami SWPS.
Po pierwsze: „wikipedyzacja” nauki, czyli problem rzetelności i wiarygodności
Powszechny Internet niewątpliwie zrewolucjonizował sposób, w jaki docieramy do informacji – nieskończone zasoby wiedzy i doświadczeń są dostępne w każdym miejscu, o każdym czasie i – przede wszystkim – natychmiast. Skrupulatne wyszukiwanie, docieranie do źródeł, selekcja otrzymanych informacji – wszystko to zostało uproszczone do kilku kliknięć i znaków wpisanych w wyszukiwarkę. Tak łatwy dostęp do nieograniczonych informacji jest kluczową cechą nowych mediów. „Cyfrowi tubylcy” sieci – głównie młodzież, która nie pamięta już czasów sprzed ery Internetu – poruszają się po nim niemal instynktownie. W przeszukiwaniu zasobów sieci, będących często szumem informacyjnym – przepełnionym nie tylko cenną wiedzą, lecz także błędnymi, krzywdzącymi bądź niesprawdzonymi informacjami, brakuje im jednak umiejętności wyselekcjonowania i ocenienia otrzymanych treści. Korzystanie z najpopularniejszej wyszukiwarki – Google nie jest tak proste, jak mogłoby się to wydawać. Konieczna jest umiejętność doboru właściwych słów i świadomość tego, jak funkcjonuje ta wyszukiwarka (jak indeksuje sieć). Szacuje się, że niemal 80% zawartości Internetu jest „ukryte” przed popularnymi wyszukiwarkami. To, co uzyskujemy po wpisaniu hasła w Google czy Yahoo jest jedynie niewielką częścią informacji, które możemy z sieci uzyskać – pełne jej wykorzystanie wymaga jednak od użytkownika konkretnych kompetencji. Umiejętność zdobywania informacji jest w cyfrowym świecie