references
258 C Z Ę Ś Ć
III
zwłaszcza istotne jest stosowanie podejścia algorytmicznego w rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu decyzji. Ostatni zapis podstawy programowej do tego przedmiotu brzmi: przygotowuje się do świadomego wyboru kierunku i zakresu dalszego kształcenia informatycznego (IV I r. 7.5). W tym kontekście ważne wydaje się dostrzeżenie elementów edukacji medialnej w innych przedmiotach, pojawiają się one tam obok głównych treści i nie stanowią centrum kształcenia. Na języku polskim wprowadzone jest zagadnienie hipertekstu (definiowanego w podstawie programowej jako wypowiedź nieciągła, nielinearna, stanowiąca system powiązanych segmentów tekstowych, łączonych dowolnie przez użytkownika języka w każdorazowym akcie odbioru) i jego porównania z tekstem linearnym (IV JP r. I.1.3). Z mediami łączy się również zapis: uczeń konfrontuje tekst literacki z innymi tekstami kultury, np. plastycznymi, teatralnymi, filmowymi (IV JP r. II.3.4). Odbiorowi przekazów i tekstów w nowych mediach mogą służyć również zapisy ogólne, takie jak: uczeń wskazuje związki między różnymi aspektami utworu (estetycznym, etycznym i poznawczym) (IV JP r. II.2.1), dostrzega przemiany konwencji i praktykę ich łączenia (synkretyzm konwencji i gatunków) (IV JP r. II.2.2), tworzy wypowiedzi ze świadomością ich funkcji sprawczej (IV JP r. III.1.1), ocenia (…) własną kompetencję komunikacyjną (stosowność i skuteczność wypowiadania się) (IV JP r. III.1.2). Dodajmy, że na poziomie rozszerzonym zalecane jest zapoznanie się przez uczniów z wybranymi filmami z klasyki kinematografii światowej (np. Ingmara Bergmana, Charlesa Chaplina, Federico Felliniego, Akiry Kurosawy, Andrieja Tarkowskiego, Orsona Wellesa) oraz spektaklami teatralnymi (w tym Teatru TV). W historii muzyki wymaga się od ucznia, żeby postrzegał i określał związki kultury muzycznej z kulturą epoki i innymi dziedzinami sztuki (np. literaturą, malarstwem, filmem) (IV HM 2.3). W historii sztuki uczeń (…) potrafi wskazać dzieła współczesne, które wymykają się klasyfikacjom (IV HS 1.9), można domniemywać, że część tych dzieł związana będzie z mediami. Poza tym w tym przedmiocie stawia się wymaganie, żeby uczeń samodzielnie docierał do źródeł informacji na temat sztuki i zjawisk artystycznych, zawartych w podręcznikach, encyklopediach i różnych mediach (IV HS 1.1) oraz śledził w mediach bieżące wydarzenia