references
1 WPROWADZENIE 8
w obszarze kompetencji UNESCO, wyrażającego stanowisko, że warunkiem dialogu i porozumienia są wzajemna wiedza i uznanie dla różnorodności kultur oparte na równomiernej i zrównoważonej edukacji oraz możliwości komunikowania się ludzi i społeczeństw różnych regionów świata dzięki swobodnemu przepływowi informacji. Do tych podstaw powraca się na forum międzynarodowym nieustannie. W najnowszej i szeroko komentowanej Agendzie 203013, przyjętej podczas Szczytu Zrównoważonego Rozwoju, który odbył się w dniach 25–27 września 2015 roku w Nowym Jorku, wyznaczono nowe zintegrowane, powiązane ze sobą i niepodzielne siedemnaście Celów Zrównoważonego Rozwoju dla świata. Wiele z nich odnosi się wprost do programów realizowanych przez UNESCO. Cel 4. głosi co następuje: Zapewnić inkluzyjną i jakościowo dobrą edukację oraz stworzyć wszystkim ludziom możliwość uczenia się przez całe życie, a w podpunkcie 4.7 czytamy m.in., że umiejętności i wiedza potrzebne dla zrównoważonego rozwoju obejmują kulturę pokoju, przeciwko przemocy, światowego obywatelstwa, uznanie dla różnorodności kulturowej i udziału kultury w zrównoważonym rozwoju. W celu 16. dotyczącym budowania pokojowych i inkluzywnych społeczeństw w podpunkcie 16.10 jest mowa o zapewnieniu dostępu do informacji i ochronie podstawowych swobód w zgodzie z prawem narodowym i umowami międzynarodowymi. Działania i inicjatywy na rzecz edukacji medialnej podejmowane są równolegle z rozwojem nowych mediów. Organizacja, która od początku miała być platformą debaty dla intelektualistów, pomimo ulegania niekiedy – choćby w ostatnich latach – nasilającej się polityzacji, jako globalne forum międzynarodowe stara się odpowiadać na wyzwania współczesności. Niewyobrażalny przedtem rozwój technik komunikacyjnych i przepływu informacji spowodował wzmocnienie nacisku na zagadnienia komunikacji i informacji w działaniach UNESCO. Ważną część tych zagadnień stanowi edukacja medialna, dla której rozwoju przełomowe znaczenie miało seminarium eksperckie zorganizowane przy udziale UNESCO w 1982 roku w miejscowości Grünwald w Niemczech, którego dokument końcowy, Deklaracja
13
http://sustainabledevelopment.un.org/?menu=1300 .