references
TECHNIKI CYFROWEGO WSPOMAGANIA PROCESU DYDAKTYCZNEGO
275
towa, którą nauczyciele mogą wykorzystywać w sposób całkowicie darmowy do tworzenia wirtualnego środowiska edukacyjnego24.
w porównaniu z 2011 bez zmian bez zmian bez zmian w górę o 11 bez zmian bez zmian w dół o 3 w górę o 11 w górę o 5 w górę o 1 w dół o 1 w górę o 5 w dół o 4 w dół o 7 pozycja 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 nazwa Twitter YouTube Google Docs/ Drive Wyszukiwarka Google WordPress Dropbox Skype PowerPoint Facebook Wikipedia Moodle Evernote Slideshare Prezi opis Platforma społecznościowa, mikroblogi Publikacja i udostępnianie filmów Pakiet programów biurowych i wirtualny dysk w chmurze Wyszukiwarka internetowa Tworzenie blogów i stron www Przechowywanie i synchronizacja plików w chmurze Chat, audio i wideokonferencje Tworzenie prezentacji Portal społecznościowy Collaborative encyclopedia Platforma e-learningowa Elektroniczny notes Udostępnianie prezentacji Tworzenie prezentacji
Rys. 3. Fragment listy 60 najbardziej przydatnych programów do e-learningu. Źródło: K. Kwaśniewski, Najlepsze programy do e-learningu w 2012 r. [wpis z 28 sierpnia 2013 r. na blogu Technologie – inteligentne rozwiązania], [online:] http://etechnologie.pl/blog/ najlepsze-programy-do-e-learningu.
Nieco inny sposób konstrukcji przestrzeni edukacyjnej w świecie cyfrowym odbywa się w ramach Second Life, który jest żywym światem współtworzonym przez działające w nim firmy i jego mieszkańców – wirtualne postacie zwane awatarami25. Zatem uczniowie i nauczyciele mają możliwość przeniesienia swoich nieformalnych działań dydaktycznych do wirtualnego świata, w którym można używać mowy cyfrowego ciała, wykonując szereg złożonych ruchów i gestów oraz korzystać
sierpnia 2013 r. na blogu Technologie – inteligentne rozwiązania], [online:] http:// etechnologie.pl/blog/najlepsze-programy-do-e-learningu , [dostęp: 10.09.2013]. 24 W dalszej części artykułu zostaną omówione wyniki badania stopnia wykorzystania platformy Moodle w polskim szkolnictwie niższego szczebla. 25 M. Ożana, Możliwości wykorzystania Second Life w edukacji. Specyfika środowiska 3D, możliwości i ograniczenia w nauczaniu, przykłady zastosowania – case studies, [w:] Technologie informacyjne w warsztacie nauczyciela, (red.) J. Migdałek, W. Folta, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010, s. 107.