references
22 W P R O W A D Z E N I E
dzięki współpracy UNESCO z Komisją Europejską, które odbyło się w maju 2014 roku w siedzibie UNESCO w Paryżu. Zgromadziło ono 350 uczestników z Europy i 15 krajów pozaeuropejskich. Uczestnicy przyjęli Deklarację Paryską21 potwierdzającą znaczenie kompetencji medialnych i informacyjnych w otoczeniu cyfrowym współczesnego świata i istotną rolę współpracy wszystkich zainteresowanych sprawami ich rozwoju. Celem Deklaracji było nadanie nowego impetu politykom narodowym i strategiom na rzecz wdrażania kompetencji medialnych i informacyjnych mających podstawowe znaczenie dla rozwoju wolnych, niezależnych i pluralistycznych mediów, a także wsparcia obywateli w konfrontacji z problemami etycznymi, prywatności i bezpieczeństwa w świecie ery cyfrowej. Jak zauważyła pani Mirta Lourenço, szefowa Sekcji Rozwoju Społecznego i Mediów (...) kwestie pokoju, równości, dialogu międzykulturowego i rozwoju ulegają wpływom mediów i technologii. Eksplozja technologii spowodowała konieczność nowego zdefiniowania zaangażowania i partycypacji obywatelskiej. Natomiast profesor José Manuel Pérez Tornero z Uniwersytetu w Barcelonie, jednego ze współorganizatorów Forum, zwrócił uwagę, że kompetencje medialne i informacyjne (…) są katalizatorem przyczyniającym się do innowacyjności w praktykach edukacyjnych, komunikacji, kulturze i polityce (…), ale przede wszystkim staną się możliwością odnowy w procesach uczenia się i nauczania. W konkludującej forum Deklaracji zwrócono też uwagę na rosnącą potrzebę kompetencji medialnych i informacyjnych wobec pojawiania się nowych wyzwań związanych ze stałym rozwojem technologii, wszechobecnością Internetu i mediów, które pociągają za sobą zmiany ekonomiczne, polityczne i społeczne. Zmiany te dotyczą zarówno wielkich graczy (takich jak przemysły medialne), jak i polityk edukacyjnych skoncentrowanych na konkurencyjności gospodarczej i wydajności. Zauważono w Deklaracji przesunięcie w kierunku społeczeństw wiedzy, które są bardziej zaawansowaną formą społeczeństwa informacyjnego. W kontekście różnych polityk edukacyjnych (dotyczy to m.in. programów szkolnych, finansowania, kształcenia nauczycieli itp.) pojawia się potrzeba kształtowania kompetencji komputerowych
http://www.europeanmedialiteracyforum.org/2014/07/paris-declaration-on-media-and.html .
21