references
E L E M E N T Y E D U KAC J I M E D I A L N E J W P O D S TAW I E P R O G R A M O W E J . . .
263
Zespoły nauczycielskie w szkołach powinny opracowywać międzyprzedmiotowe strategie edukacji medialnej, żeby koordynować prace w tym zakresie. Powinny być wykorzystywane dostępne i opracowywane nowe programy nauczania i materiały pomocnicze, w których media zostają wyeksponowane jako potężna siła komunikacyjna wpływająca na społeczeństwo. Konieczne jest przedstawienie nauczycielom propozycji narzędzi dydaktycznych (scenariusze lekcji, projekty edukacyjne, testy sprawdzające itd.), które mogłyby stanowić wzór rozwiązań pracy z mediami. Zalecane jest szkolenie nauczycieli, którzy rzadko posiadają wystarczające kompetencje, żeby prowadzić lekcje z zakresu edukacji medialnej. Materiały edukacyjne w tej dziedzinie powinny proponować same media. Potrzebna jest przemyślana strategia kształcenia medialnego, żeby obecny w dokumentach ministerialnych potencjał wydobyć i skutecznie go wykorzystać. Stosowane skróty: (w nawiasach podawane są w kolejności: etap edukacyjny cyfrą rzymską – dodatkowo na pierwszym etapie edukacyjnym cyfrą arabską zaznaczone jest, czy zapis odnosi się do pierwszej klasy, czy też do drugiej i trzeciej; skrót przedmiotu, przy czym na czwartym etapie edukacyjnym dodana jest stosowna informacja, jeśli zapis odnosi się do poziomu rozszerzonego; numer wymagania w podstawie programowej): EP – edukacja plastyczna G – geografia H – historia HiS – historia i społeczeństwo HM – historia muzyki HS – historia sztuki I – informatyka JO – języki obce JP – język polski M – muzyka