references
248 C Z Ę Ś Ć
III
(II JP I.1.7), wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście (w tym rozpoznaje w nim prawdę i fałsz) (II JP I.1.9), rozpoznaje znaczenie niewerbalnych środków komunikowania się (gest, wyraz twarzy, mimika, postawa ciała) (II JP I.3.5). Wszystkie te zapisy mogą być odniesione do rozmaitych tekstów, zarówno wyrażonych werbalnie, jak za pomocą nowoczesnych mediów (tekst w podstawie programowej rozumiany jest jako wytwór kultury; tekstem zatem może być wiersz, jakakolwiek wypowiedź ustna, program telewizyjny, film itd.). Podobnie jest z zapisami wymagań skupionych wokół wymagania ogólnego II Analiza i interpretacja tekstów kultury. Przede wszystkim powiedziane tam jest wyraźnie: uczeń zna teksty literackie i inne teksty kultury wskazane przez nauczyciela, zatem nie można poprzestać na literaturze, choć oczywiście ona dominuje. Gdy jednak uczeń nabywa takich umiejętności, jak konfrontowanie sytuacji bohaterów z własnym doświadczeniem (II JP II.1.2) lub wyrażanie stosunku do postaci (II JP II.1.3), to może (i powinien) to robić w odniesieniu zarówno do bohaterów literackich, jak filmowych i występujących w innych tekstach kultury. Podobnie sprawa się ma z odróżnianiem fikcji artystycznej od rzeczywistości (II JP II.2.2), odróżnianiem realizmu od fantastyki (II JP II.2.3), omawianiem akcji, wyodrębnianiem wątków (II JP II.2.9), charakterystyką i oceną bohaterów (II JP II.2.10), a nawet odczytywaniem wartości pozytywnych i ich przeciwieństw wpisanych w teksty kultury (II JP II.4). Można zaryzykować stwierdzenie, że w praktyce łatwiej te zapisy podstawy programowej zrealizować w oparciu o filmy czy seriale telewizyjne, bo są one uczniom bliższe i łatwiejsze w odbiorze. Drugi przedmiot, w ramach którego wprowadzane jest elementarne kształcenie z zakresu języka mediów, to plastyka. Zostaje powtórzony zapis z pierwszego etapu edukacyjnego: uczeń korzysta z przekazów medialnych; stosuje ich wytwory w swojej działalności twórczej (zgodnie z elementarną wiedzą o prawach autora) (II P 1.2). Wprowadzone zostają jednak nowe wątki: uczeń podejmuje działalność twórczą, posługując się podstawowymi środkami wyrazu plastycznego i innych dziedzin sztuki (fotografika, film) w kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni (stosując określone materiały, narzędzia i techniki właściwe dla tych dziedzin sztuki) (II P 2.1), realizuje projekty w zakresie form