references
E D U KAC Y J N E F O R M Y P R AC Y B I B L I O T E K P U B L I C Z N YC H W P O LS C E . . .
395
trendów związanych ze sposobami docierania, selekcji i wykorzystywania informacji przez użytkowników z różnych grup wiekowych i środowisk (www.sbp.pl/kei). W 2012 roku zorganizowała Międzynarodową Konferencję Edukacja informacyjna i medialna. Archipelagi wiedzy w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie. Wydarzenie – pierwsze tego typu w Polsce, kładące nacisk na praktyczne aspekty zagadnienia było adresowane do bibliotekarzy z różnych typów bibliotek, nauczycieli, przedstawicieli instytucji kultur, organizacji pozarządowych. W 2013 roku współorganizowała warsztaty dla nauczycieli i bibliotekarzy pt. Edukacja informacyjna i medialna w szkole w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu. Inne przykłady działań SBP kierowane do bibliotekarzy: warsztaty Bibliofilm (2012, Warszawa), konferencja Mobilna edukacja XXI wieku (2012, Elbląg), warsztaty Facebook i Twitter w bibliotekach – szanse i zagrożenia. Oferty biblioteczne w portalach społecznościowych (2012), konferencja Biblioteki w świecie komunikacji sieciowej (2013, Warszawa). Wiele fundacji i organizacji użyteczności publicznej współpracuje także z bibliotekami, włączając się w działania z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej. W związku z aktualnością założeń i rangą działań należy wymienić Fundację Dzieci Niczyje, która od 2004 roku zajmuje się problemem bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w Internecie. Zainicjowano np. program Dziecko w Sieci, w ramach którego przygotowano kampanię „Nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie”. Była to pierwsza w Polsce kampania społeczna poruszająca problem uwodzenia dzieci w Internecie. Z kolei Fundacja Orange realizuje działania o charakterze społecznym, edukacyjnym i charytatywnym, które dotyczą m.in. wykorzystania nowych technologii, edukacji kulturalnej, medialnej i informacyjnej. W ramach Akademii Orange powstały m.in.: programy Biblioteki z Internetem TP, Edukacja z Internetem TP, program grantowy edukacji kulturalnej, platforma Akademii Orange, Multimedialne Pracownie Orange. Do tej pory powstało 50 Pracowni Orange w małych miejscowościach do 20 tys. mieszkańców. Pracownie znajdują się w różnych miejscach: 3% w miejskich ośrodkach pomocy społecznej, 6% w siedzibach lokalnych stowarzyszeń, 6% w parafiach, 6% w szkołach, 24% w bibliotekach oraz 55% w ośrodkach, centrach i domach kultury.