references
W P ŁY W S P O S O B Ó W K O R Z Y S T A N I A Z M E D I Ó W N A P O Z N A W C Z E . . .
1 63
sprzyja utrwalaniu informacji. Nastawienie „w razie potrzeby wygooglam” powoduje, że wiedza fachowa jest przyswajana w znacznie mniejszym stopniu, ponieważ podstawowym celem użytkownika nie jest jej zapamiętanie, a jeśli już – to krótkotrwałe. Przyswajanie wiedzy nie następuje przez pobieżne przeglądanie stron internetowych, ale w procesie aktywnej analizy i syntezy docierających do odbiorcy treści. Intensywność utrwalania treści w pamięci zależy od głębokości przetwarzania informacji59. Wyniki badań przedstawione w publikacjach z listy sporządzonej przez naukowców z British Library poddają w wątpliwość jeszcze kilka innych hipotez. Mianowicie takich, że młodzi ludzie z „generacji Google” uczą się obsługi komputerów niemal automatycznie, przez samo obcowanie z komputerami i wypróbowanie ich możliwości (uczenie behawioralne), są specjalistami w zakresie wyszukiwarek internetowych oraz przywiązują większą wagę do zdania rówieśników niż do wiedzy zawartej w podręcznikach czy do tego, co przekazują nauczyciele60. Część wyżej wymienionych trudności związanych z funkcjonowaniem „cyfrowych tubylców” potwierdzają wyniki dwóch międzynarodowych projektów badawczych: badania kompetencji 15-latków PISA z 2009 i 2012 roku oraz badania kompetencji osób dorosłych PIAAC, które zawierały komponent sprawdzający umiejętności młodych osób w zakresie technologii komunikacyjno-informacyjnych. W 2009 roku Polska wzięła udział w dodatkowym module badania PISA, którego podstawowym celem był pomiar zdolności uczniów w zakresie radzenia sobie z tekstami cyfrowymi (elektronicznymi). W trakcie trwającego godzinę testu Digital Reading Assessment (DRA), uczniowie poruszali się po specjalnie przygotowanej na potrzeby badania sieci powiązanych ze sobą dokumentów cyfrowych (blogi, strony internetowe, wyszukiwarki informacji, strony baz danych, np. wyszukiwarka ofert pracy). Polska osiągnęła średni wynik 464 punkty na skali, w której średnia wynosiła 499, a odchylenie standardowe 90 punktów (OECD, 2011). Ponad 25% polskich uczniów nie było w stanie osiągnąć poziomu
Por. M. Spitzer, Cyfrowa demencja…, op. cit. Tamże.
59 60