references
224 C Z Ę Ś Ć
III
standardowe jest miarą zróżnicowania i w dużych próbach o rozkładzie normalnym (tak jak w ICILS) ma tę właściwość, że jeśli się je raz odejmie i raz doda do średniej, to otrzymujemy przedział, który obejmuje większość badanych osób, dokładnie 68,2% (czyli w wypadku skali CIL większość badanych uzyskuje wynik pomiędzy 400-600 punktów), a jeśli odejmiemy i dodamy je dwukrotnie, to przedział taki opisuje ponad 95% badanych (w wypadku skali CIL oznacza to, że prawie wszyscy badani uzyskali wynik pomiędzy 300 a 700 punktów). W kontekście omawianych wyżej zadań można odnieść wrażenie, że po polskich gimnazjalistach nie można raczej spodziewać się dobrego wyniku w badaniu ICILS – jeśli np. zaledwie co trzeci jest w stanie rozpoznać mail próbujący wyłudzić informacje, ich kompetencje nie mogą być wysokie. Interpretacji takiej sprzyjają wcześniejsze doświadczenia badawcze (omawiane już w tym tomie)8 – zarówno cyfrowe komponenty badania PISA (Digital Reading, Computer-based Problem Solving), jak i badania PIAAC pokazywały, że poziom kompetencji cyfrowych w polskim społeczeństwie (nie tylko wśród uczniów, ale przede wszystkim wśród dorosłych Polaków) jest niski – na przykład w roku 2009 Polska w badaniu PISA zajęła 5 miejsce od końca na 19 zbadanych krajów (szersze omówienie wyników badań międzynarodowych znajduje się w raporcie z badania ICILS). W tym kontekście ujawniony przez badanie ICILS poziom kompetencji polskich gimnazjalistów jest zaskoczeniem – polscyuczniowieuzyskaliśredniwynik537punktów – lepsze wyniki uzyskali tylko uczniowie z Czech (553), z kolei uczniowie z Australii (542), Norwegii (537) i Korei Południowej (536) uzyskali wyniki na podobnym poziomie. Alternatywnym ujęciem, w jakim można przedstawić wyniki, jest podzielenie uczniów na poziomy kompetencji odpowiadające trudności zadań: 1. poziom zero (6% uczniów w Polsce) – jeśli uczeń był na tym właśnie poziomie, to należy się spodziewać, że nie poradziłby sobie nawet z najprostszymi zadaniami (np. wskazaniem kto jest adresatem wiadomości e-mail);
Por. wyżej: J. Pisarek, P. Francuz, Wpływ sposobów korzystania z mediów na poznawcze i emocjonalne funkcjonowanie dzieci i młodzieży. „Cyfrowi tubylcy” z psychologicznej perspektywy.
8