references
KO M P E T E N C J E C Y F R O W E G I M N A Z J A L I S T Ó W W Ś W I E T L E B A DA Ń I C I LS . . .
227
Jak można zinterpretować jednocześnie relatywnie (w kontekście międzynarodowym) bardzo dobry wynik polskich uczniów w badaniu ICILS oraz obiektywnie niski poziom wykonania zadań? Przede wszystkim należy zauważyć, że jest to kolejny, silny argument przeciw tezie „cyfrowych tubylców”, która głosi, że współczesne dzieci dorastając w świecie przesyconym nowymi technologiami, nabywają kompetencje cyfrowe „wraz z mlekiem matki” – dane ICILS pokazują jednak coś innego. W tym miejscu można postawić hipotezę rozwojową – wiek,wktórym bylibadaniuczniowie,towiek,wktórymkompetencjekomputerowe iinformacyjneciąglesięformują. Uczniowie drugiej klasy gimnazjum ciągle mają czas, żeby nauczyć się, jak odróżniać informacje rzetelne od nierzetelnych, jak zabezpieczać się przed niebezpieczeństwami obecnymi w Internecie, czy jak tworzyć produkty informacyjne o wysokiej jakości. W chwili badania ciągle się tego uczyli, co tłumaczy (miejscami dużą) przestrzeń do poprawy. Z badania ICILS dowiedzieliśmy się natomiast, że – przynajmniej w drugiej klasie gimnazjum – tempo nabywania kompetencji przez polskich gimnazjalistów jest bardzo dobre; można powiedzieć, że w chwili badania mieli świetne zadatki do tego, aby w życiu dorosłym być kompetentnymi komputerowo i informacyjnie obywatelami, choć czy tak się rzeczywiście stanie – jeszcze nie wiadomo. Wróćmy jednak na chwilę do wykresu, który pokazywał przeciętny wynik w każdym kraju oraz – na co teraz warto zwrócić uwagę – rozkład wyników poszczególnych uczniów. Z wykresu można odczytać, że w każdym kraju rozpiętość uzyskiwanych wyników była bardzo duża – w najlepszych Czechach można znaleźć i takich uczniów, którzy uzyskują bardzo niskie wyniki w okolicach 400 punktów, z kolei w najsłabszej Turcji takich, którzy uzyskują bardzo dobre wyniki w okolicach 600 punktów. Polska nie jest w tych kategoriach wyjątkiem – polscy uczniowie są bardzo zróżnicowani – najczęściej uzyskują wyniki w szerokim przedziale 400-700 punktów. Kolejnym ważnym wynikiem badania ICILS jest zatem informacja o tym, że większośćzróżnicowaniawynikówobserwujemy wewnątrzbadanychkrajów,aniepomiędzynimi. Wynik na skali CIL – podobnie jak inne wyniki w badaniach edukacyjnych – jest związany z tradycyjnym już pakietem zmiennych: • dość silnie z innymi ocenami, jakie uczeń uzyskiwał w szkole – z języka polskiego (korelacja 0,44), informatyki (0,39) czy matematyki (0,49);