references
250 C Z Ę Ś Ć
III
III etap edukacyjny (gimnazjum)
Na trzecim etapie edukacyjnym pojawia się nowy przedmiot: informatyka. Po części stanowi on kontynuację zajęć komputerowych ze szkoły podstawowej, jednak zyskuje sporą autonomię. Przede wszystkim zajęcia komputerowe mogły być (a nawet takie rozwiązanie zalecano w komentarzu do podstawy programowej) integrowane z innymi przedmiotami, a więc pełniły funkcję służebną, informatyka jest zdecydowanie osobnym przedmiotem ze swoją specyfiką i celami dydaktycznymi. Uczeń poznaje budowę komputera, zaczyna posługiwać się urządzeniami multimedialnymi, zna systemy operacyjne, wyszukuje i uruchamia programy, pracuje w sieci lokalnej i globalnej. Wyszukuje w sieci informacje, kataloguje je, umieszcza w odpowiednich serwisach internetowych. Posługuje się pocztą elektroniczną, bierze udział w dyskusjach na forach, komunikuje się z członkami grupy. Tworzy teksty i grafikę, używa arkusza kalkulacyjnego, przygotowuje prezentację multimedialną, tworzy prostą stronę internetową. Rozwiązuje problemy za pomocą komputera. Wykorzystuje komputer do poszerzania wiedzy. Opisuje korzyści i niebezpieczeństwa wynikające z używania komputera, zna zagadnienia etyczne i prawne związane z komputeryzacją życia społecznego. Uczeń kończący gimnazjum powinien być biegły w obsłudze komputera. Zaznaczmy, że na tym etapie kończy się wspólna dla wszystkich edukacja powszechna, tak więc umiejętności opisane w podstawie programowej z informatyki dla gimnazjum stanowią standard sprawności w tej dziedzinie dla całej populacji, niezależnie od wybranej dalszej drogi edukacyjnej. Informatyka jest głównym przedmiotem, podczas którego uczniowie nabywają technicznej biegłości w obsłudze komputera i oprogramowania oraz w poruszaniu się w sieci. Wykorzystywania technologii medialnej naucza się jednak również w ramach dwóch przedmiotów artystycznych. W podstawie programowej do muzyki czytamy: uczeń (…) korzysta z programów komputerowych służących do nagrywania i odtwarzania dźwięku (III M 1.1). Z kolei w podstawie programowej do plastyki pojawiło się wymaganie: uczeń korzysta z przekazów medialnych oraz stosuje ich wytwory w swojej działalności (przestrzegając podstawowych zasad prawa autorskiego dotyczących ochrony własności