references
1 06 C Z Ę Ś Ć
II
Kompetencje te wyrażają się w zabawie, odgrywaniu ról, w różnych formach symulacji, adaptacji i remiksowania istniejących treści kulturowych, jak również w rozmaitych typach aktywności umysłowej. Do tej ostatniej grupy zaliczyć można: skłonność do wielozadaniowości i podzielności procesów poznawczych, kolektywną inteligencję, umiejętność krytycznej oceny bieżącej oferty medialnej, nawigacji transmedialnej, pracę w sieci czy negocjacje w ramach różnych wspólnot i przestrzeni afektywnego przyciągania wytworzonych przez nowe media. Kompetencje te wpływają na strategie komunikacji, poznawania świata i tworzenia jego poznawczych reprezentacji.
Typ kompetencji Zabawa Odgrywanie roli (performance) Symulacja Dostosowanie Wielozadaniowość Podzielne procesy poznawcze (distributed cognition) Kolektywna inteligencja Ocena Nawigacja transmedialna Praca w sieci (networking) Negocjacja Opis kompetencji Umiejętność eksperymentowania z otoczeniem jako forma rozwiązywania problemów Umiejętność przyjmowania alternatywnych tożsamości w celach improwizacji i dokonywania odkryć Umiejętność interpretowania i konstruowania dynamicznych modeli (odpowiedników) procesów zachodzących w realnym świecie Umiejętność tworzenia remiksów medialnych i tekstów na bazie istniejących przekazów kulturowych Umiejętność „skanowania” środowiska i koncentrowania się na poszczególnych jego elementach Umiejętność interakcji z narzędziami, które rozszerzają mentalne zdolności jednostki Umiejętność gromadzenia wiedzy oraz porównywania informacji z innymi w celu osiągania wspólnych celów Umiejętność oceny rzetelności i wiarygodności różnych źródeł informacji Umiejętność śledzenia przepływu historii i informacji w obrębie różnych modalności medialnych Umiejętność poszukiwania, syntetyzowania i dyseminacji informacji, a także wymiany informacji, zasobów, wzajemnego poparcia Umiejętność przemieszczania się w obrębie różnych wspólnot, przenikania i respektowania różnorodnych perspektyw, opanowywania i stosowania alternatywnych norm i reguł
Tabela 2. Typy kompetencji i ich opis. Oprac. własne na podst.: H. Jenkins, R. Purushotma, M. Weigel, K. Clinton, A.J. Robison, Confronting the Challenges of Participatory Culture. Media Education for the 21st Century, Massachusetts Institute of Technology, X1, Cambridge and London 2009 (tłum. własne).
Bardzo często kompetencje nabywane w różnych formach nieformalnej edukacji medialnej nie są wykorzystywane w nauczaniu instytucjonalnym, a nawet negatywnie oceniane, np. wielozadaniowość jest