references
4 2 CZĘŚĆ 1
III
I tak we Francji i we Włoszech przeważa pierwszy model: telewizja publiczna realizuje zadania związane z edukacją medialną poprzez specjalistyczne kanały edukacyjne. We Włoszech telewizja publiczna RAI jest zaangażowana w edukację medialną, szczególnie poprzez kanał edukacyjny RAI SCUOLA i kanał RAI TRE oraz towarzyszące im zasoby internetowe. We Francji, gdzie edukacja medialna ma szczególnie długą i bogatą historię, a instytucje publiczne są jej niekwestionowanymi liderami, czołową rolę (także uregulowaną ustawowo) odgrywa telewizja publiczna France Télévisions, a szczególnie jej kanał edukacyjny France 5, znany z takich programów o mediach, jak „Arrêt sur l’image” czy „Dossier de l’écran”. France 5 udostępnia też – poprzez witrynę lesite.tv we współpracy z ministerstwem oświaty narodowej – edukacyjne zasoby internetowe, także z zakresu z edukacji medialnej. Nieco inaczej do zagadnienia podchodzą Anglosasi. W Wielkiej Brytanii, główny nadawca publiczny – BBC uwzględnia tematykę edukacji medialnej w całokształcie swojej działalności nadawczej, oferując jednocześnie edukacyjne zasoby internetowe jako pomoc w nauce i rozwoju umiejętności cyfrowych i korzystania z mediów, takie jak skierowana do osób starszych akcja „First Click” i inne. BBC angażuje się też w liczne kampanie wspierania umiejętności cyfrowych i inicjuje je, na przykład „Podaruj godzinę”, w ramach której osobowości telewizyjne promują ideę poświęcenia jednej godziny swojego czasu na podzielenie się ze znajomymi, bliskimi lub sąsiadami swoimi umiejętnościami praktycznymi korzystania z Internetu. Z kolei brytyjski, komercyjny nadawca publiczny Channel 4 oferuje cała gamę kampanii i inicjatyw dla wspierania edukacji medialnej, takich między innymi jak „Programme Notes”, czyli materiały towarzyszące poszczególnym programom – do wykorzystania w klasie, opisujące cele poszczególnych programów kanału w odniesieniu do szkolnego programu nauczania. Na uwagę zasługuje inicjatywa pod nazwą „Breaking the News” (gra słów wiadomości z ostatniej chwili, sugerująca odkodowanie telewizyjnego przekazu wiadomości). W jej ramach powstają kursy online i inicjatywy uczące młodych ludzi jak powstają i jak tworzyć samemu wiadomości telewizyjne. Biorąc pod uwagę podobieństwa i różnice ustrojowe i kulturowe,