references
R E F L E KS J E , D O Ś W I A D C Z E N I A , I N I C J AT Y W Y Z W I Ą Z A N E Z E D U KAC J Ą . . .
467
dr Justyna Jasiewicz,
Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, Uniwersytet Warszawski
Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych
Przystępując do pracy nad projektem Cyfrowa Przyszłość, cały kilkunastoosobowy zespół miał świadomość, że wkraczamy na ziemię nieznaną. Nie było bowiem w Polsce nigdy wcześniej inicjatywy, która w podobny sposób miała zjednoczyć wysiłki wielu osób z różnych środowisk wokół problemu edukacji medialnej i informacyjnej. Celem projektu było stworzenie koncepcji programu edukacji medialnej dla szkół i instytucji kultury. Kilka miesięcy intensywnej pracy zaowocowało opublikowaniem Katalogu kompetencji medialnych i informacyjnych. Katalog definiuje zakres edukacji medialnej i informacyjnej oraz przekłada ją na język konkretnej wiedzy i umiejętności. Publikacja zawiera listę kompetencji opracowanych dla wszystkich grup wiekowych – od wychowania przedszkolnego, aż po kształcenie ustawiczne. Zdecydowaliśmy się podzielić kompetencje medialne i informacyjne na 8 obszarów, które naszym zdaniem są tak samo ważne: • korzystanie z informacji, • relacje w środowisku medialnym, • język mediów, • kreatywne korzystanie z mediów, • etyka i wartości w komunikacji i mediach, • bezpieczeństwo w komunikacji i mediach, • prawo w komunikacji i mediach, • ekonomiczne aspekty działania mediów. W przypadku każdego obszaru kompetencji oparliśmy się na schemacie wie-umie-rozumie. I tak na przykład w obszarze „Język