references
394 C Z Ę Ś Ć
III
Latarnicy Polski Cyfrowej – projekt MAiC zakłada, iż przeszkoleni w umiejętnościach trenerskich wolontariusze prowadzą zajęcia z grupami 50+. Dzięki nim pierwszy krok w cyfrowym świecie zrobiło kilka tysięcy osób. W swoich lokalnych środowiskach Latarnicy uczą obsługi komputera i Internetu. Przedsięwzięcie to organizują wspólnie MAiC i stowarzyszenie Miasta w Internecie w ramach programu Polska Cyfrowa Równych Szans. Fundacja Nowoczesna Polska – wspiera różne instytucje poprzez serwis edukacjamedialna.edu.pl. Serwis prowadzony jest pod honorowym patronatem MEN, MKiDN oraz MAiC. Serwis Edukacja Medialna zawiera scenariusze, ćwiczenia i materiały do prowadzenia zajęć w szkołach, domach kultury i bibliotekach. Jest to pierwszy kompletny program do prowadzenia edukacji medialnej w Polsce. Materiały powstały na bazie Katalogu kompetencji opracowanego w ramach projektu Cyfrowa Przyszłość. Obecnie serwis zawiera 106 lekcji dla gimnazjum (poziom podstawowy) i szkoły ponadgimnazjalnej (poziom zaawansowany). Projekt został dofinansowany przez MKiDN. Największym projektem Fundacji jest szkolna biblioteka internetowa Wolne Lektury realizowana od 2007 roku we współpracy z Biblioteką Narodową, pod patronatem MEN i MKiDN oraz przy wsparciu NInA, Senatu RP, a w przeszłości także Fundacji Orange, Fundacji Kronenberga i innych instytucji. W 2013 roku FNP realizowała konkurs dla uczniów szkół gimnazjalnych MediaLog, który miał na celu zachęcenie młodzieży do rozwijania kompetencji medialnych i informacyjnych oraz podejmowania twórczych działań z wykorzystaniem mediów. W 2013 roku Fundacja ogłosiła Turniej Edukacji Medialnej, w którym nagrodą był kilkudniowy pobyt w Google YouTube Creator Centra w Londynie. Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich – Komisja ds. Edukacji Informacyjnej (KEI). Misją KEI jest popularyzowanie edukacji informacyjnej (Information Literacy Education), czyli metod kształcenia umiejętności skutecznego poszukiwania i efektywnego wykorzystywania informacji. KEI tworzy i propaguje programy służące podniesieniu kompetencji informacyjnych użytkowników bibliotek i kształceniu trenerów Information Literacy. Komisja przygotowuje raporty, tłumaczy na język polski i upowszechnia najnowsze publikacje dotyczące edukacji informacyjnej. W zakresie jej działania leży także śledzenie i popularyzowanie