references
260 C Z Ę Ś Ć
III
są na poziomie rozszerzonym). I tak dla uczniów z profilu naukowego (matematyka i nauki eksperymentalne) przewidziany jest przedmiot historia i społeczeństwo. Z kolei profil humanistyczny przewiduje przedmiot przyroda. Ponadto, jako dodatkowe przewidziane są zajęcia artystyczne oraz ekonomia w praktyce. Historia i społeczeństwo przewiduje tematy zajęć, które mogą być wybierane (a więc nie są obligatoryjne) przez nauczycieli. Jeden z tematów nosi tytuł „Język, komunikacja, media”. Przewidziane jest, że w jego ramach zostaną omówione zagadnienia z historii języka, konsekwencje wprowadzenia druku, kształtowanie się nowoczesnej opinii publicznej. W tym kontekście pojawiają problemy kultury masowej społeczeństwa XIX i XX wieku, znaczenie nowych form w komunikacji społecznej, sposób wpływania formy przekazu na jego treść, przykłady manipulacji w propagandzie i reklamie. Zwróćmy uwagę, że treści te mogą stanowić historyczne i socjologiczne uzupełnienie wiedzy informatycznej z zakresu rozszerzonego. Podobną, wzbogacającą funkcję mogą pełnić zajęcia artystyczne. Do szkoły należy przedstawienie oferty tego typu zajęć, które powinny być dostosowane do zainteresowań uczniów. Nauczyciel może zaproponować łączenie wysokiej jakości umiejętności komputerowych z rozwijaniem wrażliwości artystycznej, np. przez wyszukiwanie w mediach wiedzy o sztuce (IV ZA 1.2) lub podejmowanie przez uczniów działalności twórczej z wykorzystaniem elementów form medialnych (IV ZA 2.1). Przyroda dla humanistów łączy zagadnienia z różnych dziedzin nauki (fizyki, chemii, biologii, geografii). Dwa wątki tematyczne dotyczą obecności nauki w mediach i w komputerze, jeden sposobów uczenia się, w których ważną rolę odgrywają współczesne osiągnięcia techniczne. To jednak jest kwestia wykorzystania mediów jako źródła wiedzy lub ostrożności wobec nich, gdy wprowadzają dezinformację. Szczególnie ciekawe wydają się natomiast dwa specyficznie naukowe wątki tematyczne. Wątek „światło i obraz” wprowadza między innymi zagadnienie cywilizacji obrazkowej, obrazu jako przekazu informacji w kontekście fizycznych, technicznych i biologicznych problemów związanych ze światłem, barwą, recepcją obrazu. Drugi wątek dotyczy technologii przyszłości: objaśnione zostają technologiczne podstawy funkcjonowania nowoczesnych mediów. Uczniowie zainteresowani