references
256 C Z Ę Ś Ć
III
masowej. Podajmy przykłady: uczeń rozpoznaje typ nadawcy i adresata tekstu (IV JP I.1.3), rozróżnia w dialogu odpowiedzi właściwe i unikowe (IV JP I.1.6), wykorzystuje w interpretacji elementy znaczące dla odczytania sensu utworu (…) (IV JP II.3.1), wykorzystuje w interpretacji utworu konteksty (…) (IV JP II.3.2), odczytuje treści alegoryczne i symboliczne utworu (IV JP II.3.4), dostrzega w utworach literackich i innych tekstach kultury wartości narodowe i uniwersalne (IV JP II.4.2). Podobnie sformułowany zapis, o treści ogólnej, ale możliwy do zastosowania w odniesieniu do mediów, pojawia się w podstawach przedsiębiorczości, gdzie czytamy: uczeń odczytuje informacje zawarte w reklamach, odróżniając je od elementów perswazyjnych; wskazuje pozytywne i negatywne przykłady wpływu reklamy na konsumentów (IV PP 1.11). Dokładniejsze (ściślej ujmujące media) zapisy pojawiają się w wiedzy o kulturze. Czytamy między innymi: uczeń zna dwudziestowieczne dzieła reprezentujące różne dziedziny sztuki (literaturę, architekturę, plastykę, muzykę, teatr, fotografię, film, sztukę nowych mediów) i dostrzega związki między nimi (IV WoK 1.1), analizuje film (…), posługując się podstawowymi pojęciami (…) (IV WoK 1.4), wymienia różne formy mediów kultury (słowo mówione, pismo, książka, obraz malarski, fotografia, film, program telewizyjny, spektakl teatralny) oraz użycia (nowe media, media masowe, media interaktywne, multimedia) (IV WoK 1.6), przygotowuje prezentację lub inną formę wypowiedzi multimedialnej – blog, forum, strona www – na tematy związane z kulturą lokalną i regionu lub z szeroko pojętymi problemami kultury współczesnej (IV WoK 2.3). Media na poziomie ponadgimnazjalnym przede wszystkim są traktowane jako istotne źródło informacji, narzędzie zbierania danych oraz komunikowania się. Stosowne zapisy pojawiają się w wielu przedmiotach. W podstawie programowej do języka polskiego czytamy: uczeń szuka literatury przydatnej do opracowania różnych zagadnień; selekcjonuje ją według wskazanych kryteriów (w zasobach bibliotecznych korzysta zarówno z tradycyjnego księgozbioru, jak i z zapisów multimedialnych i elektronicznych, w tym Internetu) (IV JP I.2.1), tworzy przedmiotowe bazy danych zawierające informacje zdobywane w toku nauki (IV JP I.2.3). W nauczaniu języka obcego kładzie się nacisk na umiejętność korzystania ze źródeł informacji w językach obcych również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych (IV JO 11) oraz na