references
1 02 C Z Ę Ś Ć
II
Media współcześnie stanowią istotny czynnik socjalizacji do życia w społeczeństwie obywatelskim, a związane z nimi kompetencje przekładają się na stopień oraz zakres integracji i partycypacji politycznej. Kompetencje medialne wpływają zatem na poziom integracji społecznej, która może być postrzegana poprzez następujące wymiary: • wymiar strukturalny – określa inkluzję obywatela do systemu prawnego i instytucjonalnego (np. rynku pracy, systemu edukacji, grupy wyznaniowej czy systemu politycznego); • wymiar kulturowy – opisuje poznawcze, emocjonalne i behawioralne aspekty uczestnictwa jednostki w kulturze; • wymiar identyfikacyjny – oznacza subiektywne poczucie przynależności jednostki do różnych grup społecznych (np. zawodowych, religijnych, politycznych); • wymiar społeczny – dotyczy przynależności grupowej jednostki w jej sferze prywatnej, a zatem budowanie i podtrzymywanie relacji społecznych na poziomie towarzyskim, przyjacielskim, intymnym. Integracja społeczna jest ściśle powiązana z kulturą polityczną. Tę ostatnią można postrzegać jako zespół orientacji w odniesieniu do specyficznej struktury społecznych obiektów, procesów, podmiotów i zjawisk2. Z uwagi na wzrastający poziom mediatyzacji polityki i teatralizacji życia politycznego (por. celebrytów politycznych) to właśnie media są nie tylko przestrzenią prezentacji postaci i wydarzeń, lecz także komunikacji między poszczególnymi podmiotami społecznymi oraz polem wytwarzania i negocjowania znaczeń. Także rządzący w coraz większym stopniu nawiązują i podtrzymują kontakty z potencjalnymi wyborcami przy wykorzystaniu mediów (np. blogów, twitterów, telewizyjnych konferencji prasowych i ekskluzywnych wywiadów do gazet). Zauważmy, że znaczna część tych form kontaktu odbywa się już w przestrzeni nowych mediów, opartych m.in. na interaktywnej komunikacji. Kultura polityczna kształtowana w dużym stopniu przez media pełni wiele istotnych funkcji: regulacyjną (porządkuje działania
W. Koch, U. Matthes, Political-Cultural Aspects of the System Transformation, [w:] (red.) D. Berg-Schlosser, R. Rydlewski, Political Culture in Germany, Palgrave Macmillan, New York 1993, s. 137.
2