references
360 C Z Ę Ś Ć
III
Biblioteki publiczne są jednym z wielu podmiotów realizujących działania w zakresie edukacji medialnej (obok szkół, innych instytucji kultury, organizacji pozarządowych) i wydaje się, że wykorzystują (stosują) wszystkie wyżej wymienione możliwości jej prowadzenia. W tym obszarze zajmują się edukacją czytelniczą, ale także medialną i informacyjną swoich użytkowników poprzez wspieranie: • edukacji szkolnej dzieci i młodzieży, osób studiujących (edukacji instytucjonalnej), • nieformalnej edukacji dorosłych, samokształcenia, procesów doskonalenia zawodowego, przekwalifikowania, • rozwoju osób zagrożonych społecznym wykluczeniem: seniorów, bezrobotnych, osób niepełnosprawnych itp. Edukacyjną rolę biblioteki oraz rolę bibliotekarza podkreślają międzynarodowe instytucje i organizacje (IFLA, UNESCO, IASL5, Parlament Europejski), które przedstawiają cele bibliotek jako instytucji kształcących, promujących metody i techniki pracy umysłowej oraz informacyjnej, a bibliotekarza jako osobę łączącą świat mediów i informacji z użytkownikiem. Jak podaje Kodeks etyki bibliotekarza i pracownika informacji: bibliotekarze (…) mają za zadanie rozpoznawać, zaspokajać i rozwijać potrzeby informacyjne, edukacyjne, naukowe, kulturalne, estetyczne i rozrywkowe6. Bibliotekarze powinni zatem nadążać za nowościami technologicznymi i sprawnie się nimi posługiwać (dlatego ważnym obszarem jest wspieranie kompetencji samych bibliotekarzy). Wśród użytkowników bibliotek bowiem są zarówno osoby bardzo sprawnie posługujące się źródłami informacji i nowymi technologiami, jak i z mniejszymi kompetencjami. Wielu z nich w bibliotece publicznej zdobywa pierwsze umiejętności wyszukiwania potrzebnych informacji za pomocą różnorodnych mediów i kreatywnego ich wykorzystania, stosowania programów edukacyjnych i nowych narzędzi do podnoszenia wiedzy i kwalifikacji, np. z e-learingu, korzystania z e-usług, e-administracji. Biblioteki publiczne w Polsce tworzą rozległą sieć rozpowszechniania informacji (ponad 8,1 tys. placówek usytuowanych zarówno
Międzynarodowe Stowarzyszenie Bibliotekarzy Szkolnych. Kodeks etyki bibliotekarza i pracownika informacji, [online:] http://www.sbp. pl/repository/dlabibliotekarzy/kodeksetyki.pdf , [dostęp: 10.10.2013].
5 6