references
244 C Z Ę Ś Ć
III
(obecnej w wielu przedmiotach), ale widocznej nici wiążącej treści związane z mediami. Spróbujmy opisać kumulację wiedzy i umiejętności w tym zakresie oraz wpisanie ich w obręb wymagań stawianych przed absolwentami polskich szkół.
I etap edukacyjny (klasy 1‑3 szkoły podstawowej)
Na najwcześniejszym etapie edukacyjnym można mówić co najwyżej o oswajaniu uczniów z mediami. Przybiera ono dwojaki charakter: kształcenia umiejętności posługiwania się komputerem (jako jedynym medium, którego obsługi się naucza; co prawda przedmiot zajęcia techniczne w klasach drugiej i trzeciej przewiduje wśród „urządzeń informatycznych” rozpoznanie telefonu komórkowego, ale podstawa programowa nie wspomina o posługiwaniu się tym narzędziem; zapewne istnieje domniemanie, że uczeń tę umiejętność wynosi z domu) oraz wykorzystywania formy przekazu medialnego. Posługiwaniu się komputerem poświęcony jest osobny przedmiot, który na tym etapie nosi nazwę zajęcia komputerowe. Podstawa programowa przewiduje, że pierwszoklasista opanowuje najprostsze umiejętności uruchamiania programu, korzystania z myszy i klawiatury (I, 1 ZK, 8.1), w kolejnych latach będzie poprawnie nazywał główne elementy zestawu komputerowego (I, 2-3 ZK 8.1). Od razu jednak, na początku edukacji, zwraca się uwagę na zagrożenia, zatem uczeń powinien wiedzieć, jak korzystać z komputera, żeby nie narażać własnego zdrowia (I, 1 ZK 8.2) oraz stosować się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera (I, 1 ZK 8.3). W drugiej i trzeciej klasie stopniowo zaczyna traktować komputer jako narzędzie, które pomoże mu w rozwoju. Posługuje się wybranymi programami i grami edukacyjnymi, rozwijając swoje zainteresowania; korzysta z opcji w programach (I, 2-3 ZK 8.2), wyszukuje i korzysta z informacji (I, 2-3 ZK 8.3), przegląda wskazane przez nauczyciela strony internetowe, odtwarzając animacje i prezentacje multimedialne, a nawet samodzielnie tworzy teksty i rysunki (I, 2-3 ZK 8.4). Z tym zapisem koresponduje wymaganie sformułowane w edukacji plastycznej: uczeń realizuje proste projekty w zakresie form użytkowych, w tym służące kształtowaniu własnego wizerunku i otoczenia oraz upowszechnianiu kultury w środowisku