references
KOMPETENCJE MEDIALNE
1 1 3
Model Gardnera Inteligencja werbalna
Poznawcza wieloraka kompetencja medialna Kompetencja werbalna
Zastosowanie (przykłady) Tworzenie tekstów, analiza, interpretacja przekazów; budowanie meta-języka służącego ich analizie Projektowanie i ulepszanie rozwiązań informatycznych, gier komputerowych oraz innych produktów medialnych (komunikatorów internetowych) Projektowanie i tworzenie przekazów wizualnych i audiowizualnych Rozgrywki w grach komputerowych; projektowanie nowych rozwiązań w symulacjach komputerowych Analiza przekazów audialnych i audiowizualnych; tworzenie autorskich utworów i coverów muzycznych Umiejętność dobierania przekazów i produktów kulturowych zgodnie z własnym systemem preferencji, potrzeb i wartości oraz adekwatnie do realizowanych celów Kooperacja w projektach społecznościowych; inicjowanie i rozwijanie sieci kontaktów społecznych w nowych mediach
Inteligencja matematyczno-logiczna Inteligencja wizualno-przestrzenna Inteligencja fizyczno-kinestetyczna Inteligencja muzyczno-rytmiczna
Kompetencja matematyczno-logiczna Kompetencja wizualno-przestrzenna Kompetencja fizyczno-kinestetyczna
Kompetencja muzyczno-rytmiczna
Inteligencja intrapersonalna
Kompetencja intrapersonalna
Inteligencja interpersonalna
Kompetencja interpersonalna
Tabela 13. Typy inteligencji i poznawcza wieloraka kompetencja medialna. Oprac. własne.
Należy także zwrócić uwagę na zasoby edukacyjne nieformalnych środowisk edukacyjnych (szkoły, rodziny, środowisk rówieśniczych i mediów, które współcześnie pełnią rolę posttradycyjnych instytucji edukacyjnych). Kolejny model – funkcjonalny – podkreśla różne cele, jakim służyć ma kompetencja medialna i stara się je sfunkcjonalizować do określonych działań edukacyjnych (zarówno w zakresie edukacji formalnej, jak i nieformalnej). Edukacja medialna i kompetencje medialne, jak wskazywano wcześniej, mają służyć rozmaitym celom: • rozwojowi umiejętności posługiwania się mediami oraz tworzenia autorskich przekazów i innowacyjnych produktów medialnych;