references
232 C Z Ę Ś Ć
III
Rys. 13. Porównanie liczby komputerów przypadającej na ucznia w szkołach w Polsce i Norwegii. Źródło: ICILS 2013.
Oznacza to, że o ile w większości zbadanych krajów w większych szkołach można się spodziewać większej liczby komputerów, to w Polsce możemy spodziewać się jednej lub dwóch pracowni komputerowych (przeciętnie 25 komputerów) – niezależnie od wielkości szkoły. W kategoriach wskaźnika liczby uczniów przypadających na jeden komputer oznacza to, że lepiej wypadać będą szkoły mniejsze, których więcej jest na wsiach. Tak jest rzeczywiście – w szkołach w najmniejszych miejscowościach średnio na jeden komputer przypada 6 uczniów, podczas kiedy w dużych miastach jest to przeciętnie 10 osób. W Polskich gimnazjach są zatem podobne zasoby jak w szkołach na całym świecie, jednak przez mniejszą liczbę komputerów, szczególnie w większych szkołach są one mniej dostępne dla uczniów i nauczycieli. Czy jednak dyrektorzy i nauczyciele odczuwają ten problem? Dyrektorzy mieli szansę odpowiedzieć na blok pytań, w którym szacowali, czy większą barierą jest sprzęt, czy „wszystko inne” (kompetencje nauczycieli, budżet czasu, motywacja kadry itd.) – w ogólnym rozrachunku jako większą barierę wskazali sprzęt i konsekwentnie „zwiększenie liczby komputerów podłączonych do Internetu” było przez dyrektorów najczęściej wybieranym celem strategicznym szkoły