references
270 C Z Ę Ś Ć
III
na zajęciach z różnych przedmiotów10. Dokument uwzględnia także konieczność poświęcenia znacznej uwagi edukacji medialnej rozumianej jako wychowanie uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów11. Zapisy podstawy programowej powinny znaleźć swoje odzwierciedlenie w pozostałych dokumentach regulujących proces kształcenia. Jednym z nich jest program, w którym określa się m.in. cele i efekty kształcenia oraz treści programowe. Wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu Dzieci Sieci12 pozwoliły jednak na sformułowanie wniosku, że programy kształcenia na poziomie szkoły podstawowej (podobne wnioski mogą dotyczyć programów dla III i IV etapu kształcenia) nie uwzględniają apelu z preambuły podstawy programowej. Zobligowanie nauczycieli do przyjęcia roli facylitatorów w obszarze rozwoju kompetencji informacyjnych i medialnych uczniów, nie ma odzwierciedlenia w programach13. Autorzy badania dokonali analizy najbardziej popularnych programów kształcenia w klasach 4-6 w zakresie przedmiotów obligatoryjnych14. Brali pod uwagę trzy obszary zachowań uczniowskich: informacyjne, produkcyjne oraz życie w Internecie. Szczegółowe kryteria zostały zaprezentowane na rysunku 1.
Tamże, s. 2. Por. tamże. 12 Por. IKM Dzieci Sieci, [online:] http://www.dzieci-sieci.pl , [dostęp: 13.09.2013]. 13 R. Piotrowska, E. Rozkosz, Ilościowa analiza programów nauczania, [w:] Dzieci Sieci. Kompetencje komunikacyjne najmłodszych. Raport z badań, Gdańsk 2012, s. 82, [online:] http://www.dzieci-sieci.pl , [dostęp: 13.09.2013]. 14 Por. Celem badania było sprawdzenie, w jakim stopniu podstawowe dokumenty określające efekty kształcenia i sposób ich osiągania, czyli programy nauczania, uwzględniają kształcenie kompetencji medialnych i informacyjnych uczniów klas 4-6. Do otrzymania pełnego obrazu konieczne było przeanalizowanie programów do wszystkich obligatoryjnych przedmiotów. Z tego zestawienia wyłączono programy do zajęć wychowania fizycznego. Kompleksowe badanie wymagało uwzględnienia wszystkich elementów składających się na określony program: celów kształcenia i wychowania, treści nauczania, opisu sposobów realizacji, opisu założonych osiągnięć ucznia i metod ich sprawdzania, tamże, s. 74.
10 11