references
KOMPETENCJE MEDIALNE
1 29
Howard Gardner wymienia pięć typów umysłu; psycholog ten wyodrębnia: umysł dyscyplinarny, niezbędny do przyswajania określonego typu wiedzy oraz rozwijania wewnętrznej dyscypliny potrzebnej jednostce do osiągania zamierzonych przez nią celów, umysł syntetyzujący, potrzebny do przetwarzania informacji napływających z różnych źródeł, umysł kreatywny, nastawiony na poszukiwanie i wytwarzanie nowych rozwiązań, umysł respektujący (pokorny), zdolny brać pod uwagę różnice wynikające z życia w społeczeństwie wielokulturowym i rozwijającym się oraz umysł etyczny, potrzebny do funkcjonowania w sferze abstrakcji oraz w kontekście dążeń człowieka do realizacji tzw. celów wyższych18. Istotą dobrze zaprojektowanego procesu dydaktycznego powinien być dobór metod dydaktycznych stymulujących rozwój każdego z wymienionych powyżej typów umysłu. Zwróćmy uwagę, iż każdy z nich odpowiada określonemu obszarowi edukacji medialnej. W tabeli 12 przedstawiono obrazowo te zagadnienia. Do przedstawionych przez Gardnera propozycji należy jeszcze dodać nową formę inteligencji zaproponowaną przez Henry’ego Jenkinsa w kontekście kultury konwergencji i zachowań „kłusowniczych” oraz projektów społecznościowych użytkowników nowych technologii. Jest nią poz na n ie roz proszone, które oznacza właśnie zdolność do interakcji z mediami i innymi ludźmi co sprzyja „rozszerzaniu naszych możliwości umysłowych”19. Analogicznie do koncepcji Gardnera zakłada się w modelu poznawczym, iż człowiek rozwija równolegle wiele typów kompetencji (kognitywne, techniczne, społeczne, komunikacyjne) w odpowiedzi na: • cechy samych mediów; • związane z nimi układy komunikacyjne; • cechy współczesnej cywilizacji medialnej; • wyzwania polityczne, ekonomiczne, rynkowe. Tabela 13. przedstawia te analogie.
18 H. Gardner, Pięć umysłów przyszłości, tłum. D. Baklarz, MT Biznes, Warszawa 2009. 19 D. Tapscott, Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat, tłum. P. Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010, s. 203.