references
M ŁO D Z I E Ż I N O W E M E D I A : S O C J A L I Z AC J A P O D W Ł AS N Y M N A D Z O R E M
1 97
kultura uczestnictwa. Przestrzeń kontaktów społecznych w sieci jest równocześnie przestrzenią cyrkulacji treści kulturowych, które w niewielkim tylko stopniu są wytworem tradycyjnych instytucji czy autorytetów. W większości współtworzą je inni użytkownicy sieci i sami młodzi poprzez zamieszczanie na linkach i portalach swoich wytworów, informacji, komentarzy, ocen, z których powstaje pewne myślowe i językowe uniwersum. Możliwość tego rodzaju motywuje do pogłębiania wiedzy i ośmiela do zabierania głosu w sprawach, na których młodzi się znają lub które są dla nich ważne. Takie lokalne – w gronie zainteresowanych – działania mogą też służyć podniesieniu świadomości obywatelskiej. Potrzeba skonfrontowania własnego poglądu z ludźmi należącymi do ich sieci wzmacnia poczucie łączności z innymi i daje poczucie, że można wnieść coś wartościowego w toczące się dyskusje społeczne, a nawet o czymś zadecydować32. Doskonałą ilustracją takich możliwości sieci były zachowania młodych w okresie kampanii wyborczej do Sejmu w 2007 roku czy ruch anty-ACTA33. Jakość życia społecznego ma tu kluczowe znaczenie. Im bardziej jest ono nieprzyjazne dla młodzieży i im bardziej obumarła i „zabetonowana” – niewrażliwa na jej język i jej sposób widzenia świata – jest sfera publiczna, tym większa pokusa uciekania w wirtualną rzeczywistość i ignorowania w niej rzeczywistości realnej. Internet stał się płaszczyzną, w której otwartość, autentyzm emocji, potrzeba reagowania na świat i wyrażania siebie ujawnia się z nieskrępowaną siłą. Jest miejscem ekspozycji własnego Ja i własnych wytworów, zawiązywania społecznych więzi i miejscem intymnych schadzek. Jest wreszcie wielkim targowiskiem i polityczną agorą. Jest światem życia współczesnej młodzieży. Tworzy przestrzeń, do której dorośli nie mają dostępu i której w większości nie rozumieją. Sporo dziś wiemy o sieci i o młodych w sieci – na tyle dużo, by twierdzić, że odmienia ona znacząco środowisko socjalizacyjne młodzieży, za mało jednak, by móc ocenić sens społeczny czy rozwojowy tych zmian. Więcej tu pytań i wątpliwości niż jednoznacznych odpowiedzi. Dzięki
32 H. Jenkins, Nowe formy uczestnictwa w kulturze, [w:] M. Filiciak i in., Młodzi i media, op. cit., s. 136-137. 33 E. Bendyk, Bunt sieci, op. cit.; zob. też: K. Szafraniec, Dojrzewające pokolenie dojrzewającej demokracji, op. cit.