references
O P O T R Z E B I E E D U KAC J I M E D I A L N E J W P O LS C E
25
W omawianym stanowisku Polskiego Komitetu IFAP UNESCO za słuszne uznano postulaty Deklaracji z Fezu m.in. w zakresie: • wezwania do przeprowadzenia krajowych badań diagnozujących kompetencje medialne i informacyjne w celu kształtowania postaw twórczych, zwłaszcza wśród młodzieży; • włączenia kompetencji informacyjnej i medialnej w ramy edukacji formalnej i nieformalnej będących wyrazem nowej edukacji obywatelskiej; • budowania sieci szkół wyższych oraz krajowych i regionalnych instytutów/centrów wiedzy w zakresie kompetencji informacyjnej i medialnej jako siły napędowej ich rozwoju i promocji. Polski Komitet IFAP UNESCO uznał zatem za niezbędne przyjęcie w Polsce systemowego programu edukacji medialnej, w celu wzmocnienia tego obszaru zarówno w ramach edukacji formalnej (system oświaty), jak i nieformalnej (środowisko rodzinne, organizacje pozarządowe, sieci bibliotek i instytucje kultury). Wskazał na szczególne znaczenie pełnego objęcia tym programem dzieci i młodzieży oraz osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym.
4.
Niniejsza książka jest następstwem wydanej w 2011 roku publikacji „Edukacja poprzez kulturę. Kreatywność i innowacyjność”23, która zgodnie z tytułem stanowiła próbę podjęcia refleksji na temat profilu nowoczesnej edukacji odpowiadającej wyzwaniom cywilizacyjnym oraz potrzebie kształtowania postaw kreatywnych i innowacyjnych. Wyszliśmy z założenia, potwierdzonego badaniami UNESCO, że znajomość procesów kulturowych oraz uczestnictwo w nich wraz ze świadomością własnej kultury kształtują w człowieku potrzebę kreatywności, zmysł inicjatywy, pobudzają wyobraźnię, inteligencję emocjonalną, umiejętność współdziałania w grupie, zdolność krytycznej refleksji i dają moralną busolę oraz poczucie niezależności, wolność myśli
Edukacja poprzez kulturę. Kreatywność i innowacyjność, red. D. Ilczuk, S. Ratajski, Polski Komitet ds. UNESCO, Warszawa 2011.
23