references
320 C Z Ę Ś Ć
III
istnienia instytucji nakierowanych na edukację i wsparcie seniorów, i tak Priorytet 2 to wspieranie rozwoju systemowych rozwiązań dla organizacji różnych form uczenia się osób starszych, w tym ruchu Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Wśród odnośników pośrednio powiązanych z kompetencjami medialnymi można wskazać takie, jak podnoszenie kompetencji kulturowych16. W dokumencie podkreśla się też bardzo mocno konieczność wspierania aktywności społecznej i wolontariatu osób starszych, a także działań na rzecz solidarności międzypokoleniowej. Można zatem powiedzieć, że choć założenia te nie odwołują się wprost do pojęcia kompetencji medialnych, a jedynie do kompetencji cyfrowych, to zakres priorytetów i celów szczegółowych z całą pewnością umożliwia podnoszenie kompetencji medialnych przez osoby starsze, przede wszystkim wspierając edukację i uczenie się przez całe życie. Za kolejny dokument o charakterze strategicznym można uznać Strategię Rozwoju Kapitału Ludzkiego (SRKL)17, w której zarówno cel główny, tzn. rozwijanie kapitału ludzkiego, jak i cele szczegółowe, w tym zwłaszcza: wydłużenie aktywności zawodowej i zapewnienie lepszej jakości funkcjonowania osób starszych oraz podniesienie poziomu kompetencji i kwalifikacji obywateli można wprost odnieść do tematu niniejszego opracowania. Co istotne, w SRKL wskazano również promowanie edukacji osób starszych, zarówno w wymiarze formalnym, jak i pozaformalnym, zwłaszcza z uwzględnieniem rozwoju kompetencji cyfrowych; rozszerzenie oferty edukacyjnej adresowanej do seniorów oraz lepsze dopasowanie jej do potrzeb tej grupy wiekowej; kształcenie ustawiczne oraz wsparcie szkoleń osób w wieku 50+ jako jeden z podcelów działań na rzecz wydłużenia okresu aktywności zawodowej i zapewnienia lepszej jakości funkcjonowania osób starszych18. Natomiast wśród zaproponowanych wskaźników, poza ogólnym poziomem aktywności zawodowej, wskazano na odsetek osób w wieku 55-74 lata uczestniczących w kształceniu lub szkoleniu, który z bazowego 0,6% powinien w 2020 roku osiągnąć poziom średniej unijnej.
Tamże, s. 38. Patrz: http://www.mpips.gov.pl/praca/strategie-i-dokumenty-programowe/ strategia-rozwoju-kapitalu-ludzkiego-srkl---projekt-z-31072012-r/ . 18 Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego, s. 39.
16 17