references
E D U KAC Y J N E F O R M Y P R AC Y B I B L I O T E K P U B L I C Z N YC H W P O LS C E . . .
359
zaproponowano w dokumencie Cyfrowa Przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce – raport otwarcia opracowanym w 2013 roku przez Fundację Nowoczesna Polska: (…) zasadniczo kompetencje medialne i informacyjne traktujemy łącznie i szeroko. Szerokie ujęcie konwergencyjne – obejmujące całość kompetencji medialnych i informacyjnych, audiowizualnych i filmowych, krytycznych i czytelniczych – wydaje się być najwłaściwszym kierunkiem prowadzenia dalszych działań2. Szerokie ujęcie tego zagadnienia rekomenduje także IFLA. (…) Na kompetencje medialne i informacyjne składają się: wiedza, nastawienie i wszystkie umiejętności niezbędne do określenia własnych potrzeb informacyjnych. Są to wskazania, gdzie i jak potrzebne informacje zdobyć, jak znalezione informacje krytycznie zweryfikować i zorganizować oraz jak je wykorzystać w sposób etyczny. Przedstawiona koncepcja wykracza poza technologie informacyjno-komunikacyjne. Obejmuje uczenie się, krytyczne myślenie oraz umiejętności interpretacyjne wykraczające poza kompetencje zawodowe i edukacyjne. Kompetencje medialne i informacyjne dotyczą wszystkich typów zasobów informacyjnych: przekazu ustnego, zasobów drukowanych i cyfrowych3. Opierając się na powyższej interpretacji, można powiedzieć, że edukacja medialna jest realizowana, podobnie jak inne działania edukacyjne, przez różne instytucje, na wiele sposobów4, m.in. jako działania: • formalne – w ramach instytucji, np. organizowanie lekcji, warsztatów, kursów, • nieformalne – w ramach instytucji oświatowych, kulturalnych, kół samokształceniowych, realizowanie projektów medialnych, również oddolnych przez np. młodzież, • akcydentalne – głównie przy okazji codziennych aktywności, w sposób niezorganizowany, bez nastawienia na uświadomiony cel w zakresie edukacji medialnej.
2 Cyfrowa Przyszłość. Edukacja medialna i informacyjna w Polsce – raport otwarcia, [online:] http://ngoteka.pl/bitstream/handle/item/94/Raport-CyfrowaPrzysz%c5%82o%c5%9b%c4%87-.pdf?sequence=1 , [dostęp: 04.10.2013]. 3 Rekomendacje IFLA w sprawie kompetencji medialnych i informacyjnych, [online:] http://www.sbp.pl/repository/SBP/sekcje_komisje/komisja_ds_edukacji_ informacyjnej/Rekomendacje_IFLA.pdf , [dostęp: 07.10.2013]. 4 http://www.nina.gov.pl/baza-wiedzy/co-to-jest-edukacja-medialna/ , [dostęp: 14.12.2015].