references
E D U KAC J A M E D I A L N A W P O LS C E : K R A J O W E P O D E J Ś C I E . . .
427
(2014-2020) oraz opracowanie narzędzi do identyfikacji i uznawania kompetencji specjalistów i użytkowników technologii komunikacyjno-informacyjnych (TIK), w powiązaniu z europejskimi ramami kwalifikacji oraz opracowanie europejskich ram w zakresie zawodów związanych z TIK w celu zwiększenia kompetencji i mobilności specjalistów w dziedzinie TIK w Europie. Wśród siedmiu tzw. innych działań Komisji Europejskiej w tym obszarze trzy bezpośrednio związane są z obszarem edukacji medialnej oraz aktualnym sposobem jej rozumienia i realizacji przez UE. Są to (cytat za Agendą): • ustanowienie umiejętności wykorzystywania technologii cyfrowych jako priorytetu dla Programu na rzecz nowych umiejętności i zatrudnienia, w tym utworzenia wielostronnych rad sektorowych na rzecz umiejętności i zatrudnienia w zakresie TIK, w celu zajęcia się kwestiami zapotrzebowania i dostępności; • opracowanie narzędzia internetowego do edukacji konsumentów z nowych technologii medialnych, np. z zakresu prawa konsumentów w internecie, e-handlu, ochrony danych, umiejętności korzystania z mediów, sieci społecznych itp.; • zaproponowanie wskaźników kompetencji informatycznych i umiejętności korzystania z mediów dla całej UE. Odnosząc się w przypisanych sobie zadaniach do europejskich ram kwalifikacji, Komisja Europejska odniosła się tym samym do Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z 2006 roku ws. kluczowych kompetencji w procesie uczenia się przez całe życie i w praktyce zinterpretowała je jako kompetencje cyfrowe, które funkcjonują wyłącznie w obszarze TIK. Nie dość zatem, że mamy tu do czynienia z ograniczeniem przedmiotowym i podmiotowym, to jeszcze należy pamiętać, że obszar ten stanowi jedynie drobną część Agendy. Jej głównym wyzwaniem i celem jest bowiem doinwestowanie infrastruktury i stworzenie popytu na usługi, a kwestia umiejętności korzystania z tych usług jest sprawą drugorzędną, dopełniającą wytyczone główne cele. Przesunięcie akcentu z kompetencji medialnych na umiejętności cyfrowe w działaniach Komisji Europejskiej w naturalny sposób