references
26 W P R O W A D Z E N I E
i działania. Edukacja zawierająca kształcenie umiejętności poznawania języków wypowiedzi artystycznej, takich jak malarstwo czy rzeźba, ale też sztuk performatywnych (taniec, sztuki teatralne, muzyka itp.), literatury i poezji, sztuki projektowania, sztuki komputerowej, sztuki narracji, dziedzictwa, sztuki wizualnej i filmu, sztuki mediów oraz fotografii24 kształtuje m.in. umiejętności odczytywania języka obrazu, filmu, krytycznego spojrzenia na informacje medialne, które w 80% mają charakter audiowizualny. Ułatwiają one obcowanie z całą współczesną, dynamiczną i zmienną kulturą opartą na przekazie obrazowym i dźwiękowym, możliwym dzięki nowoczesnym technikom bezpośredniego przedstawiania rzeczywistości. Znajomość procesów zachodzących w przekazach audiowizualnych i języka obrazowania we współczesnej kulturze komunikowania się to już konieczny element wykształcenia, niemalże w takim samym stopniu, jak znajomość czytania i pisania. Język audiowizualny, który rządzi przekazem płynącym z ekranu telewizora, ekranu komputera czy ekranu telefonu komórkowego, nie mówiąc o informacji obrazkowej wylewającej się z masy reklam i pism ilustrowanych, kształtuje wyobrażenie człowieka (zwłaszcza mieszkańców krajów najbardziej rozwiniętych) o świecie współczesnym w większym stopniu niż w epoce „galaktyki Gutenberga” opartej na drukowanym słowie. We wspomnianej publikacji zagadnienia edukacji medialnej zostały omówione w kontekście edukacji kulturalnej, jako jej istotna część, wymagająca osobnego opracowania. Stanowi ona charakterystyczny element współczesnej kultury uczestnictwa, obejmujący rozległy zespół wiedzy i kompetencji niezbędnych do funkcjonowania w świecie społeczeństwa informacyjnego i społeczeństw wiedzy. Niniejszy tom jest zatem poświęcony refleksji na temat edukacji medialnej i informacyjnej, prowadzonej przez wybitnych specjalistów z dziedzin takich, jak medioznawstwo, pedagogika, wiedza o kulturze, socjologia, psychologia, zarządzanie mediami. W trzech częściach naszej publikacji staramy się uzasadnić potrzebę edukacji medialnej,
UNESCO Road Map for Arts Education, dokument końcowy I Światowej Konferencji UNESCO pod hasłem „Rozwijanie możliwości kreatywnych w XXI”, Lizbona 2006, Mapa drogowa dla edukacji artystycznej, tłum. Polski Komitet ds. UNESCO, [w:] Edukacja poprzez kulturę. Kreatywność i innowacyjność, red. D. Ilczuk, S. Ratajski, Polski Komitet ds. UNESCO, Warszawa 2011, s. 307.
24