references
262 C Z Ę Ś Ć
III
Dotychczasowe badania pokazują, że wpisana w podstawę programową wizja edukacji medialnej w daleko niewystarczającym stopniu jest wcielana w życie. Po drugie, rozrzucenie wymagań z zakresu edukacji medialnej wśród zapisów podstawy programowej z różnych przedmiotów powoduje, że nauczyciele nie mają świadomości ciągłości kształcenia w tej dziedzinie – toteż poszczególne umiejętności ćwiczone są z różnym zaangażowaniem i rozmaitą intensywnością. W praktyce zatem trudno mówić o konsekwentnym i równomiernym przyroście kompetencji medialnych. Po trzecie, elementy edukacji medialnej włączone są w kontekst wyznaczony przez specyficzne cele każdego przedmiotu. Zatrzymajmy się przy tym ostatnim zastrzeżeniu. Jedyny przedmiot, który w całości poświęcony jest jednemu medium, czyli komputerowi, to zajęcia komputerowe, które znajdują kontynuację w postaci informatyki. W przypadku pozostałych przedmiotów edukacja medialna włączana jest w ciąg charakterystycznych dla nich problemów. Szczególnie jest to widoczne w nauczaniu języka polskiego. Celem tego przedmiotu jest kształtowanie kompetencji komunikacyjnych (w szerokim ujęciu) oraz kulturowych. Nowoczesne media są tam traktowane jako jedna z form przekazu. W przypadku przedmiotów artystycznych nowoczesne media postrzegane są jako jeszcze jedno narzędzie umożliwiające ekspresję twórczą. W przedmiotach kształtujących postawy obywatelskie (historia i społeczeństwo, historia, wiedza o społeczeństwie) media funkcjonują jako element życia publicznego, obok polityki, ekonomii czy kultury. Takie usytuowanie edukacji medialnej ma swoje słabe i mocne strony. Słabością jest to, że edukacja medialna może się rozmyć pośród innych zagadnień, rozmaicie mogą być rozkładane akcenty, a więc media nie muszą być traktowane priorytetowo. Poza tym nauczyciele różnych przedmiotów nie zawsze mają wystarczające kompetencje, żeby fachowo uczyć posługiwania się mediami, odbioru ich języka czy wiedzy o nich. Siła tkwi w tym, że media nie są izolowane od innych zagadnień. Traktowane są jako element współczesnej rzeczywistości, którą uczeń poznaje i na którą patrzy z różnych perspektyw. W obowiązującej podstawie programowej tkwi duży potencjał, jeśli chodzi o edukację medialną. Ważne jest, żeby go wydobyć. Można w związku z tym zaproponować kilka rozwiązań.