references
Ś W I AT, K T Ó R Y P O T R Z E B U J E E D U K A C J I M E D I A L N E J . . .
4 1
Didier Schretter, przewodniczący Europejskiego Stowarzyszenia Edukacji Audiowizualnej (EAAME/AEEMA), nakreślił w swoim tekście warunki dla właściwie pojętej edukacji medialnej przyszłości. Pokazując osiągnięcia zachodnioeuropejskich krajów, dochodzi do wniosku, że podstawowe przeszkody tkwią nie tyle w braku fizycznego zaplecza, ile w głębszych pokładach nierozumienia celów i zadań tego zakresu edukacji. Schretter pisze: (…) szkolenie nauczycieli w programie edukacji medialnej powinno koncentrować się na związkach nauczyciela z mediami, na specyficznej zawartości treściowej mediów, na doświadczeniach uczniów z mediami oraz na pedagogicznych treściach i strategiach pedagogicznych używanych w klasie. Treść, ocena i metodologia edukacji medialnej są ze sobą silnie związane i powodują, że uczenie mediów przynosi efekty. Ograniczanie zakresu edukacji medialnej poprzez ignorowanie treści, krytycznej oceny i stosunku nauczyciela do mediów (jak i do strategii edukacji szkolnej) jest błędem. Dzisiejszy upadek edukacji medialnej związany jest z zupełnie błędnym przekonaniem, że istnieje jakaś jedna recepta, która może zmienić ten stan. Tak więc cały trening nauczyciela w tym zakresie polega na zrozumieniu przez nauczyciela mediów i wyzwań przez nie stawianych. Na ponadnarodowym poziomie ograniczenia wizji programu edukacji medialnej są podobne. Decydenci ograniczają się na ogół do podejmowania decyzji o wprowadzaniu zmian. Czy jest wola do ich wprowadzenia i gdzie są źródła tych wyzwań – stanowi drugorzędny problem (…)15. Świat jest wielobarwny, wielokulturowy, jest żywą mozaiką niegotowych znaczeń, w którym wielkie narracje porządkujące są – i muszą być – co chwila kwestionowane. Dodać warto do tej trzeźwej diagnozy wybitnego europejskiego praktyka edukacji medialnej, że sytuacja polska jest jeszcze bardziej skomplikowana. Schretter podaje przykłady europejskich państw, które mają nowoczesne plany uczenia w szkołach i poza nimi kontaktu z mediami. Mówiąc o przyszłym rozwoju, dostrzega ich ograniczenia i stawia rozmaite propozycje. W Polsce musimy rzeczy zacząć prawie że od początku – jeśli wybierzemy najlepszy wariant, mamy szansę na to, że kontakt z mediami będzie Polaka
D. Schretter, Media Education in the Digital Age – Digest. The International Council for Educational Media for Unesco, Brussels 2000, [online:] , [dostęp: 02.08.2002].
15