references
2 0 CZĘŚĆ 1
III
bywa nazywana np. kompetencją cyfrową2. Bywa również i tak, że wszystkie te kompetencje traktowane są łącznie – takie właśnie założenie legło u podstaw Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych ICILS 20133, które jest podstawą rozważań w tym tekście. Warto zatem docenić ten zbieg okoliczności, w którym jeden tekst kończy się apelem, na który (przynajmniej częściowo) odpowiada inny tekst. Podobnie jak prof. Szafraniec, autorzy koncepcji badania ICILS opierali się na założeniu, że w nowoczesnych, „cyfrowych”, czasach kluczowe są kompetencje „CIL” (computer and information literacy), a więc indywidualne kompetencje do używania komputerów w celu dociekania, tworzenia i komunikowania, umożliwiające efektywną partycypację w kontekście domowym, szkolnym, miejsca pracy i społeczeństwa4. Żeby lepiej zrozumieć, czym jest CIL, należy jednak zejść głębiej: według koncepcji autorów, CIL można podzielić na dwie „gałęzie” i dalej każdą z gałęzi na „aspekty”. Gałęzie dzielą się na pierwszą, która dotyczy pozyskiwania i zarządzania informacjami oraz na drugą, która obejmuje produkcję i wymianę informacji. W ramach pierwszej gałęzi autorzy ram teoretycznych badania ICILS wyróżniają 3 aspekty: 1. Wiedza i rozumienie, jak posługiwać się komputerem – to właśnie ten aspekt w największym stopniu odpowiada za pierwszy człon z określenia „kompetencje komputerowe i informacyjne”. Mieszczą się tutaj: podstawowa wiedza o tym, jak działają komputery (np. o tym, że każdy z nich zawiera procesor, pamięć, i że uruchamia aplikacje takie, jak system operacyjny, gry, edytory tekstu czy wirusy), a także wiedza bardziej proceduralna, np. znajomość konwencji, w jakich mieszczą się interfejsy programów (np. edytory tekstów są do siebie podobne), czy umiejętność zarządzania informacjami: zapisywania ich w formie plików, kopiowania, rozpoznawania która jest jakiego typu (na bazie np. rozszerzenia). Aspekt ten ma charakter ściśle techniczny.
2 A. Ferrari, DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe, Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2013. 3 J. Fraillon, W. Schulz i J. Ainley, International Computer and Information Literacy Study: Assessment Framework, IEA Secretariat, Amsterdam 2013. 4 Tamże, s. 17.