references
R E F L E KS J E , D O Ś W I A D C Z E N I A , I N I C J AT Y W Y Z W I Ą Z A N E Z E D U KAC J Ą . . .
47 1
Alicja Pacewicz,
Centrum Edukacji Obywatelskiej
Jak wspierać nauczycieli?
Nowe media na naszych oczach zmieniają sposób tworzenia wiedzy, dzielenia się nią i korzystania z niej. Można zaryzykować tezę, że już teraz trudno uczyć i uczyć się, nie mając szeroko rozumianych kompetencji medialnych. Jak zatem wspierać nauczycieli w ich rozwoju? Po pierwsze – warto pokazywać tych, którzy potrafią już w wartościowy sposób posługiwać się mediami w nauczaniu i są gotowi dzielić się pomysłami. Służą temu między innymi takie programy prowadzone przez CEO, jak Szkoła z klasą 2.0 czy Włącz się. Młodzi i Media, w których już działają realne i wirtualne sieci wymiany. Po drugie – zachęcać do współpracy w szkole, bo razem raźniej przełamywać lęk i bariery sprzętowe. W niektórych szkołach powstają zespoły zadaniowe TIK, w innych działa Pogotowie TIK, do którego nauczyciel może się zwrócić, gdy ma kłopot z wykorzystaniem jakiegoś narzędzia lub po prostu nie wie, jak zacząć. Po trzecie – zachęcać dyrektorki i dyrektorów, by korzystali z nowych technologii także w zarządzaniu szkołą i by wspierali nauczycieli. Na szczęście – i to jest czwarty punkt – można tu liczyć na energię i wolę uczniów, którzy naprawdę chcą uczyć się z użyciem narzędzi, które są dla nich atrakcyjne i naturalne. Po piąte – osłabić obawy nauczycieli. Trzeba im uświadomić, że naprawdę nie muszą umieć wszystkiego, że mają prawo nie znać rozmaitych aplikacji lub mieć problem z opanowaniem obsługi tablicy interaktywnej. Powinni rozwijać kompetencje medialne także u siebie samych, skupiając się na tych, które są najbardziej użyteczne w obszarze, jakiego uczą. Jak w tym wszystkim pomóc nauczycielkom i nauczycielom? Najlepsze efekty daje łączenie szkoleń tradycyjnych z kursami e-coachingowymi. Te ostatnie dają nauczycielom dostęp do tutoriali – instrukcji, jak używać wybranych aplikacji, a także